Europe in My Region 2016

[NYHET] Den 29 april lanserade Europeiska kommissionen ”Europe in My Region”-kampanjen med syfte att öka allmänhetens medvetenhet och kunskap om EU-finansierade projekt runt om i EU.

Under perioden 29 april – 11 juni anordnas ”Europe in My Region”-kampanjen av EU-kommissionens generaldirektorat för regionalpolitik med stöd av kommissionens representationer och förvaltningsmyndighet. Kampanjen består av fyra olika initiativ vilket är: Öppet hus-dagar för EU-projekt, en skattjakt, fototävling och en bloggkampanj. Dessa aktiviteter har i syfte att få allmänheten att besöka redan finansierade EU-projekt för att få inspiration samt dela med sig av bilder och erfarenheter genom sociala medier.

Tidsramen för kampanjen börjar maj månad där allmänheten har möjlighet att besöka EU-finansierade projekt under öppet hus-dagarna. Samtidigt som öppet hus-dagarna pågår kommer allmänheten kunna delta i en skattjakt som hålls i 45 regioner i 18 länder. Genom en Facebook-fototävling som sker mellan 2 maj – 28 augusti vill kommissionen uppmärksamma projekt som har gjort en skillnad för lokalsamhällen. Sist men inte minst kommer de mest begåvade bloggarna, som bloggar om lokala projekt, att bjudas in till European Week of Regions & Cities som äger rum i Bryssel den 10-13 oktober 2016.

Här kan ni hitta olika EU-projektet som är aktiva under öppet hus-dagarna för dela med er av bilder och erfarenheter via sociala medier.

Mer information hittar ni här