Satsning på mer tillåtande och modern manlighet i Värmland | Region Värmland

Satsning på mer tillåtande och modern manlighet i Värmland

[NYHET] Lördagen 16 september lanserade Region Värmland kommunikationskampanjen En riktig man. Projektet, som är en del i Region Värmlands jämställdhetsarbete, syftar till att skapa en mer tillåtande och modern bild av manlighet och kommer exponeras i Löfbergs Arena säsongen 2017/2018.

Visste du att sju av tio killar i Värmland struntar i att plugga vidare efter gymnasiet? Eller att en fjärdedel av alla killar anser sig ha större rätt än sina partners att bestämma hur de ska ha sex, att värmländska pappor står för bara en fjärdedel av all föräldraledighet men nästan alla misshandelsfall – och att självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga män i Värmland?
 
Fördomar och förväntningar
Vad beror det på? En förklaring är fördomar om hur en riktig man ska vara. Det behövs en bredare och mer tillåtande mansnorm, menar Marianne Nilsson, projektledare för Jämställd regional tillväxt på Region Värmland.
 
– Statistiken som den här satsningen bygger på visar att en förändring behövs. Det är inte kritik, det är fakta. Fördomar och förväntningar får många män att känna sig annorlunda, otillräckliga eller må dåligt. Men alla får hantera konsekvenserna. Om män slapp förhålla sig till dessa normer så skulle båda de själva och deras omgivning vinna på det.
 
Noga utvald plats
Kampanjen innehåller filmer, rörliga banners och affischer kommer visas i Löfbergs Arena. En plats noga utvald utifrån målgrupp och budskap.
 
– Löfbergs Arena är en mötesplats där tiotusentals människor träffas under en hockeysäsong. Många av dessa är killar och män som kanske inte funderar kring dessa frågor så ofta, säger Marianne Nilsson.
Goda förebilder

I kampanjen medverkar kända idrottare och mindre bekanta personer som delar med sig av hur det är att bryta mot bilden av en riktig man. Flera aktiva och före detta FBK-profiler deltar, bland annat Alexander Johansson, Johan Ryno, Sanny Lindström, Greger Artursson, Pelle Prestberg och tränaren Johan Pennerborn.
 
– De här personerna är idoler och förebilder. Ingen har tvingat dem att vara med, de gör det för att de tycker att ämnet är viktigt. Unga killar behöver goda förebilder som visar att du inte behöver leva upp till den stereotypa bilden av en man och att det är okej, säger Marianne.
 
Ett startskott
Målet är skapa insikter, eftertanke och diskussion.
 
– Vi förstår så klart att vi inte kan förändra världen med en kommunikationskampanj. Men om vi kan få människor att förstå, fundera och prata med varandra så har vi öppnat en dörr till förändring. Vi har även andra insatser kring maskulinitet och mansnormer planerade framöver. Det här är lite av ett startskott. För jag tror att vägen framåt är att diskutera vår gemensamma bild av manlighet. Att säga ifrån mot fördomar – och att fråga varandra varför vissa män skulle vara mer riktiga än andra, avslutar Marianne Nilsson.

Läs mer på enriktigman.se (öppnas i nytt fönster)