Så får du hjälp om du är orolig eller nedstämd

Jonas Hallberg är kurator och träffar patienter genom appen Region Värmland.

Så får du hjälp om du är orolig eller nedstämd

Är du orolig eller nedstämd eller känner någon som är det? Du kan hantera det själv men om du behöver hjälp ska du inte tveka att söka vård.

Jonas Hallberg är kurator på en vårdcentral i Värmland. Han tar också emot samtal via appen Region Värmland.

– Oro kan vara bra. Det hjälper dig att förbereda dig inför något som du ska göra eller att hitta lösningar på problem, säger han och berättar vidare om nedstämdhet.

– Det är kan vara en reaktion på en negativ händelse men kan också komma efter att något positivt lett till stress.

Det kan du göra själv

Oro och nedstämdhet är vanligt, men det är olika hur vi reagerar och det är också olika vad som kan göra att vi mår bättre.

– När man inte orkar aktivera sig och vill slippa negativa tankar kan många hamna i soffan och titta på serier eller surfa på mobilen. Det är bra att bli medveten om vad man gör mer av och vad man gör mindre av när man mår sämre. Ofta slutar man göra det som man egentligen mår bra av. Då kan det vara dags att planera in en aktivitet. Börja med att göra mer av det du gör mindre av. I början kan man tona ner det lite – allt är bättre än ingenting.
Ta en promenad i stället för en joggingtur – frisk luft och fysisk aktivitet är bevisat effektivt mot psykisk ohälsa. Orkar du inte träffa en vän kan du ringa ett telefonsamtal istället för att träffas på stan, och försöka äta regelbundet.
Jonas tipsar också om medveten närvaro (mindfulness).

– Sitt ner och använd ett sinne i taget. Känn efter vad du ser, hör och känner och hur något luktar eller smakar. Eller stanna upp under promenaden och använd dig av något av sinnena.

Att bestämma tid för en orosstund kan också vara effektivt. Om du har mycket tankar under dagen – ta en orosstund några timmar innan sovdags. Sätt dig på en neutral plats, till exempel i hallen eller tvättstugan och fundera över det som oroar dig i 10–30 minuter. Om du kan se en lösning på det som oroar dig – bryt ner lösningen i delar och lös problemet. Om oron kommer under dagen – notera tanken och säg till dig själv att det får vänta till orosstunden.

Finns där som närstående

Som närstående till någon som är orolig eller nedstämd ska du ta kontakt, finnas där för att lyssna och vid behov hjälpa till att få kontakt med vården. Det finns också många hjälplinjer för både den som har psykisk ohälsa och den som är närstående.

Tveka inte att söka vård

Jonas poängterar att om orostankarna fastnar och du inte kommer vidare, om du är nedstämd länge och om ditt mående påverkar vardagen, jobbet och dina relationer – då behöver du söka vård, innan du mår ännu sämre.

– På vårdcentralen får du oftast tid inom någon vecka. Om du laddar ner appen Region Värmland kan du boka tid hos en kurator eller psykolog och få tid inom en vecka. Många är positivt överraskade till hur lätt det går att prata via appen. Vi ser varandra och jag kan rita och förklara för patienten.

– Det är vanligt att personer söker sig till vårdcentralen på grund av psykisk ohälsa, som till exempel ångest, oro, nedstämdhet, sömn och stress. Tveka inte – hör av dig om du behöver hjälp.

Tillbaka till Nyheter Region Värmland