Folkhögskolor i Värmland / Nyhetsarkiv / Darrande historier, dokumentära beskrivningar och nutidens verklighet i ny bok om Nordvärmland
Människor runt en eld i en mörk och mystisk granskog

Välkommen att värma dig runt lägerelden och ta del av kursdeltagares berättelser om Nordvärmland i boken Dokumentation Nordvärmland. Sedan hösten 2020 har kursdeltagare på Klarälvdalens folkhögskola skapat vackra bilder och berättelser som nu tryckts i bokformat. Det firas med boksläppsfest på torsdag 25 november klockan 15.00.

Nordvärmland är i allra grad värt att utforska

Människan har berättat historier i tusentals år, berättelser som har vandrat från generation till generation. Kanske uppkom historierna just så här, vid en lägereld i skogen. Berättelser som har underhållit, skrämt och upplyst så många.

Nu är tiden kommen för kursdeltagarna, tillika författare och fotografer, att dela sina historier från den allra nordligaste delen av Värmland. Under ett års tid har kursdeltagarna på distanskursen Dokumentation Nordvärmland skrivit, fotograferat och dokumenterat. Denna bok är fylld av darrande historier om skrömt i skogarna, dokumentära beskrivningar om andra världskrigets närvaro och nutidens verklighet för landsbygden och människor i en pandemi.

- Kursdeltagarna har tillsammans skapat en bok om vad som krävs för att hålla Nordvärmland levande, vilka skygga väsen som göms i skogarna och hur de kraftfulla naturplatserna kan nå våra innersta känslor. Allt skildrat med hjälp av fotografins ädla konst, pennans poetiska uttryck, medryckande historier och dokumentära beskrivningar. Det har varit ett nöje att följa deras arbete under kursens gång, säger Ingela Blomberg, rektor på Klarälvdalens folkhögskola.

Tid och plats

Tid: Torsdag 25 november klockan 15.00