Folkhögskolor i Värmland / Nyhetsarkiv / Föreläsning med Peter Rung om våld i nära relationer
Föreläsaren Peter Rung

Föreläsaren Peter Rung, sakkunnig om våld i nära relationer.

Föreläsning med Peter Rung om våld i nära relationer

Torsdag 6 oktober. I samverkan med Länsstyrelsen i Värmland har Klarälvdalens Folkhögskola i Sunne bjudit in föreläsaren Peter Rung. Peter är sakkunnig inom Våld i nära relationer.

Hur kan vi med små handlingar göra skillnad?

Våld i nära relationer ökar. Den som utövar våldet och den som blir slagen behöver hjälp. Hur kan vi upptäcka det som pågår? Vilken hjälp finns att komma ur destruktiva relationer? Finns det manliga normer som gör det svårt att bryta invanda mönster?

Peter Rung, bördig från Munkfors, har under de senaste 17 åren arbetat med våldsprevention inom omsorg och skola. Han är utbildad inom MVP (Mentors in Violence Prevention) och grundare av Huskurage. Syftet med både MVP och Huskurage är att få människor runt en händelse att agera med omsorg och omtanke. Peter verkar också för att förändra normerna i typiskt manliga miljöer. Han har anlitats av svensk elitfotboll och hockeylag som Färjestad BK.

Hans övertygelse är att vi med små handlingar kan göra stor skillnad på jobbet, i skolan eller i omklädningsrummet.

Välkomna att lyssna till Peter Rung!

Tid: torsdag den 6 oktober klockan 13.00 – 15.30, inklusive paus med fika.
Plats: Frykensalen, Sunne bibliotek, Storgatan 39.
Anmälan: Mejla till susanne.nyman@regionvarmland.se

Först till kvarn! Det är begränsat antal platser.

Arrangemanget är ett samarbete mellan Länsstyrelsen i Värmland och Klarälvdalens Folkhögskola, som är en del av Region Värmland.