Kajsa arbetar som hemslöjdskonsulent

Den kreativa processen kan leda till innovationer och stordåd. Det menar Kajsa Stinnerbom som arbetar för att barn och unga i hela regionen ska få möjlighet att uttrycka sig genom hemslöjd.

Kajsa på sitt rum som är fullt med slöjdsaker.

Här inne pryds väggarna av olika former av hantverk, i hyllorna trängs färgglada garner och andra material, vid sidan av det höj- och sänkbara skrivbordet står ett snidat slagbord. Kajsa Stinnerbom är en av två hemslöjdskonsulenter på Region Värmland. Hon passar in i sitt kontor.
– Hemslöjd handlar om att skapa med händerna genom att använda natur- och återbruksmaterial. Vi har mycket att lära av gamla tekniker men också av att utforska nya, säger hon och stryker med fingrarna över slagbordet.

Skapar förutsättningar för utveckling

Värmland har en stark slöjd- och hantverkstradition sedan långt tillbaka. Men hur är det egentligen med dagens unga, vill de slöjda? Kajsa Stinnerbom berättar att det finns ett stort och växande intresse i olika åldrar. Många mår bra av att kreera och ta tillvara på det som finns runt omkring. Kopplingen till samtida design och möten över generations- och kulturgränser är andra förklaringar.

– Den kreativa processen är viktig och jag ser gärna att vi kommer bort från den produkthets som finns överlag i samhället. Hur vi utvecklas är av större betydelse än produkten vi skapar. Det är i processen vi lär oss om tekniker, material och att lösa problem. Det är så självförtroendet stärks och nya idéer föds, säger hon och fortsätter. 
– De flesta unga kommer inte att bli storslöjdare men de kommer definitivt ha nytta av den kreativa processen i sina sammanhang. Genom att använda händerna i nya färdigheter tränar man en stor del av hjärnan och i förlängningen kan det leda till innovationer och stordåd!

Utbildningsmodell för att engagera fler

Region Värmland arbetar med att utveckla slöjdområdet på olika sätt. Ett exempel är "Slöjda med unga" där verksamheter får utbildning i olika steg av en hemslöjdskonsulent. Utbildningen riktar sig till personal och utgår från verksamhetens behov, förkunskaper och förutsättningar.
– För att sänka tröskeln har vi tagit fram slöjdportföljer som innehåller material, verktyg och beskrivningar av tekniker. Mellan utbildningstillfällena får verksamheten låna olika portföljer för att kunna slöjda med barnen på en gång. De slipper köpa in och kan smida medan järnet är varmt, säger Kajsa Stinnerbom.

Hennes mål är att barn och unga i hela regionen ska få möjlighet att skapa tillsammans med andra oavsett var de bor eller vilken skola de går i. Under den egna uppväxten i Vilhelmina saknade hon den typen av mötesplatser.
– Jag har alltid varit den som suttit hemma och pysslat med inspiration av mamma som sydde och pappa som byggde instrument. Ju fler tekniker jag lärde mig desto bättre blev jag på att räkna ut hur saker kunde göras och då väcktes något i mig. Det var en häftig känsla som jag vill att fler ska få uppleva.