Louise arbetar som vårdadministratör

– Patienten är i fokus. Genom att jag ser till att all information finns i patientens journaler kan de få en smidigare övergång mellan avdelningarna, säger Louise Bredberg som arbetar som vårdadministratör.

Louise Bredberg, vårdadministratör

 

Louise Bredberg ser till att läkarna kan spendera mer tid med sina patienter. Viljan att jobba inom vården och intresset för att skriva gjorde att hon utbildade sig till vårdadministratör. Ett yrke hon anser är varierande med flera olika arbetsuppgifter. 

Resan började som sjuksköterskestudent men redan under utbildningen insåg Louise att det inte var det hon ville göra, samtidigt som hon inte ville släppa vårdyrket helt och hållet.

– Jag jobbade som undersköterska ett tag för att sedan söka till utbildningen vårdadministratör – medicinsekreterare, på Kristinehamns yrkeshögskola.

Utbildning är tvåårig och här fick hon mycket nytta av sina tidigare kunskaper från vården. Efter praktik på olika avdelningar runt om i länet tog Louise examen 2017 och fick en tjänst inom vårdadministration på Centralsjukhuset i Karlstad. Hon är placerad på hematologimottagningen och avdelning 58, avdelningen för blodsjukdomar och mag-tarmsjukdomar.


Spindeln i nätet

Att ha ordning och reda även när mycket händer är en del av vardagen som vårdadministratör. All information ska in på rätt plats i patienternas journaler. Att se över diktatlistor och skriva diktat är en av huvuduppgifter inom jobbet som vårdadministratör. Andra viktiga uppgifter för en vårdadministratör är att boka in återbesök, arbeta i olika kvalitetsregister och ansvara för kodning av anteckningar. Kodning av anteckningarna behöver bli så korrekt som möjligt så att statistiken kring kostnaderna i vården blir korrekt. I dessa lägen gäller det att kunna prioritera vad som ska göras och i vilken ordning.

Yrket innebär ofta att man fungerar som spindeln i nätet. Utan Louise och hennes kollegor skulle inte verksamheten fungera smidigt och inte ha samma möjlighet att ge patienterna den vård de ska ha och förtjänar.

Tätt samarbete och nya lösningar

 Ibland behöver man vara påhittig. Att försöka hitta lösningar och nya sätt att få fram den information som behövs för tillfället.
Det är en av delarna Louise tycker är roligast med sitt jobb. Det också en utmaning att veta var all information ska, att ständigt lära sig nytt eller lära om från början är en utmaning det också. Ett tätt samarbete med avdelningarna är viktig i de stunder personal fattas.
– Vi är bra på att samarbeta och hjälpa varandra över klinikgränserna, men det är såklart en utmaning när personal saknas, säger Louise. Samtidigt som det är otroligt viktigt att samarbetet mellan olika professioner fungerar, allt för att patienten ska få bästa tänkbara vård.