Start / Kultur / Kulturutveckling / Dans / För dig som jobbar med dans, barn och unga

För dig som jobbar med dans, barn och unga

Vi vill ge barn och unga möjlighet att uppleva dans i skolan och på fritiden. Du som är pedagog, bibliotekarie eller verksam inom föreningslivet är välkommen att höra av dig till oss för att få tips och vägledning om hur barn och unga kan ta del av dans som uttrycksform.

Färgglad illustration av fem barn som dansar.

Dansväskan

Dansväskan är ett pedagogiskt verktyg som innehåller bland annat lekar, övningar, sjalar, musik och litteratur som inspirerar både barn och vuxna till dans. Den finns till utlåning på kulturavdelningen, Region Värmland och erbjudandet är kostnadsfritt.

För att komma igång erbjuder vi dig som pedagog eller bibliotekarie en subventionerad workshop med en danskonstnär där ni tillsammans går igenom innehållet och hur det kan användas. Dansväskan lånas ut till förskolor, skolor och bibliotek och riktar sig främst till barn i åldern 5-12 år. Bara fantasin sätter gränser för hur du och din grupp kan arbeta med dansen!

Upplägg

• En workshop för dig som ansvarig tillsammans med en danskonstnär (cirka 1 timme och 30 minuter)
  • En lektion med en danskonstnär tillsammans med dig och barnen (cirka 40 min)
  • Lån av Dansväskan i fyra veckor

Kostnad

Region Värmland subventionerar kostnaden med 50 procent, vilket gör att kostnaden blir 2 500 kronor. Vi har ett tak på 20 tillfällen för subventionen. Det går självklart bra att att boka danspedagogerna själv för 5 000 kronor per tillfälle.

Filmen Dansväskan