Region Värmland / Nyhetsarkiv / Ny artikel visar att den globala uppvärmningen sannolikt kommer leda till att allt fler behöver sjukvård på grund hyponatremi

Jakob Skov, läkare vid Centralsjukhuset i Karlstad är delad sisteförfattare till artikeln “Current and future burdens of heat-related hyponatremia - a nationwide register-based study”. Studien som publicerats i Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism visar att den globala uppvärmningen sannolikt kommer leda till att allt fler kommer behöva sjukvård på grund saltbalansrubbningar.

Ur artikeln framgår att den globala uppvärmningen sannolikt kommer att leda till att allt fler behöver sjukvård på grund av rubbad saltbalans i blodet, så kallad hyponatremi. En av medförfattarna till artikeln är Jakob Skov, överläkare på medicinkliniken vid Centralsjukhuset i Karlstad:

– I vår studie har vi visat risken för sjukvårdskrävande hyponatremi mer än tiofaldigas under de varmaste dagarna jämfört med svalare perioder. I första hand är det äldre som drabbas. Vi ser också att risken är högre för kvinnor än för män. I en prognostisk modell med global uppvärmning på 1 respektive 2 grader kan sjukhusinläggningar till följd av hyponatremi förväntas öka med 6,3 procent respektive 13,9 procent, säger Jakob Skov.