Region Värmland / Nyhetsarkiv / Färre allvarliga bristningar när två barnmorskor närvarar vid förlossning

Färre allvarliga bristningar när två barnmorskor närvarar vid förlossning

Karin Ängeby är medförfattare till en artikel som nyligen publicerats i The Lancet om en studie som visar att det leder till färre allvarliga bristningar när två barnmorskor närvarar vid förlossning.

Studien, som letts av Lunds universitet, har visat att antalet allvarliga bristningar minskade med 30 procent när kvinnorna fick stöd och vård av två barnmorskor. Karin Ängeby är forskare och barnmorska på Region Värmland och en av medförfattarna till artikeln som nu alltså publicerats i The Lancet:
– Vi är stolta och glada på Kvinnosjukvården idag över att fått delta i denna viktiga forskning. Jag känner mig tacksam och glad över mina kollegor som hjälpt till att genomföra forskningen och över de värmländska kvinnor som deltagit, säger Karin Ängeby.

Nästa steg är att analysera vilka symtom kvinnor har från bäckenbotten och hur dessa symtom påverkar livskvaliteten. Resultaten kommer att ge vägledning till hur framtida kvinnosjukvård och eftervård kan organiseras för att motsvara kvinnors behov