Region Värmland / Nyhetsarkiv / Anu Molarius medförfattare till artikel i Aging & Mental Health

Anu Molarius medförfattare till artikel i Aging & Mental Health

Region Värmlands forskare Anu Molarius är en av författarna till en artikel där sambanden mellan riskkonsumtion av alkohol, ensamhet och självrapporterad diagnostiserad depression hos äldre undersöks. Artikeln är nu publicerad i tidskriften Aging & Mental Health.

Riskkonsumtion av alkohol ökar i den äldre befolkningen och både riskkonsumtion av alkohol och ensamhet har visat sig vara riskfaktorer för depression. Syftet med denna studie var därför att undersöka sambanden mellan riskkonsumtion av alkohol, ensamhet och självrapporterad diagnostiserad depression hos den äldre befolkningen. Studien baserades på drygt 10 000 personer i åldern 70–84 år som besvarade enkäten Liv & hälsa 2017 i fem län Mellansverige.

Resultat

Förekomsten av riskkonsumtion av alkohol under de senaste 12 månaderna var 8% bland män och 4% bland kvinnor. Totalt besvärades 8% av männen och 14% av kvinnorna minst en gång i veckan av ensamhet. Att ha en diagnostiserad depression rapporterades oftare av kvinnor (9%) än av män (5%). Riskkonsumtion av alkohol var förknippad med en högre förekomst av diagnostiserad depression hos både män och kvinnor jämfört med måttligt bruk av alkohol när hänsyn tagits till ensamhet och andra faktorer såsom ålder, utbildningsnivå, födelseland, ekonomisk stress, socialt stöd, ensamboende, fysisk aktivitet, rökning och läkemedelsanvändning.

Dessutom hade personer som varje vecka besvärades av ensamhet en högre förekomst av diagnostiserad depression än de som inte besvärades av ensamhet. I denna befolkningsbaserade studie hade således både riskkonsumtion av alkohol och ensamhet oberoende samband med självrapporterad diagnostiserad depression. Resultaten tyder på att både riskkonsumtion av alkohol och ensamhet är viktiga för att förebygga depression bland äldre.

Faktaruta

Schiller J, Simonsson B, Molarius A. At-risk drinking, loneliness and self-reported diagnosed depression among older people, 70-84 years of age. Aging Ment Health 2022 Jul 22:1-8. Epub ahead of print. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13607863.2022.2098919