Region Värmland / Nyhetsarkiv / Koreografi möter arkitektur i Östra Ämtervik

Bild på Linn Eriksson från Värmland som är en av de åtta residenskonstnärerna.

Koreografi möter arkitektur i Östra Ämtervik

Vad sker när koreografer och arkitekter möts på den värmländska landsbygden? Den 21 maj klockan 15.00 ger Rural Movements residens Koreografiska arkitekturer/Arkitektoniska koreografier en publik visning på Sjösala i Östra Ämtervik.

– Under två veckor möter åtta residenskonstnärer varandra och platsen i en experimentell process. Under avslutningshelgen välkomnar vi alla nyfikna att ta del av deras arbete, säger Anna Asplind, konstnärlig projektledare för residensplattformen Rural Movements.

Rörelser i landskap

Koreografiska arkitekturer/Arkitektoniska koreografier är ett av Rural Movements residens 2022. De åtta residenskonstnärerna har bjudits in för att delta i ett tvärdisciplinärt samarbete. Det är koreograferna Jonathan Bringert, Linn Eriksson, Maria Naidu och Alice Presencer som samarbetar med arkitekterna och landskapsarkitekterna Karin Andersson, Daniel Backlund, Erika Henriksson och Natalie Novik.

Utifrån deltagarnas olika perspektiv ska de tillsammans undersöka rörelser i landskapet, ett möte som utmanar både koreografiska och arkitektoniska metoder. Frågor som tas upp under residenset är bland annat hur landskapets rörelser kan gestaltas och synliggöras. Vad händer med arkitektens och koreografens metoder när de möts och vilka nya perspektiv och kunskaper kan det ge?

Skapa nya tankebanor

Under de två veckorna som gruppen arbetar i Östra Ämtervik lär de känna varandra, men också platsen genom träffar med sakkunniga inom arkeologi, biologi, agronomi, lokalhistoria och jordbruk.

– Syftet med residenset är att genom en konstnärlig process skapa nya tankebanor, metoder och samarbeten. Det ska bli mycket spännande att se vad som kommer fram ur detta samarbete, säger Anna Asplind.

Om residensvisning och program.

Om Rural Movements

Rural Movements är ett treårigt regionalt dansresidens som etableras och utvecklas i Värmland 2021–2023. Under projekttiden erbjuds olika residens varav Koreografiska arkitekturer/arkitektoniska koreografier är ett. Rural Movements är också en plattform där landsbygd och koreografi möts i produktion och publika arrangemang som tar plats i Östra Ämtervik med omnejd. Initiativet syftar till att stärka den pågående utvecklingen inom dansområdet och att stödja befintliga och nya arenor för offentliga möten på landsbygden. Projektet är ett samarbete mellan Riksteatern, Region Värmland, Riksteatern Värmland, Kultur på landsbygd och Alma Löv Museum of Unexp. Art.