Region Värmland / Nyhetsarkiv / Är du konstnär och vill arbeta med offentlig konst?

Skulpturen på bilden är skapad av Diana Andersson.

Är du konstnär och vill arbeta med offentlig konst?

Kurs för konstnärer i Gestaltningsuppdrag inom offentlig konst

Region Värmland och Västra Götalandsregionen genom bild- och formområdet bjuder in dig som är konstnär till en utbildning för att stärka dina kunskaper inom området offentlig konst. Vill du arbeta med konstnärliga gestaltningsuppdrag? Vill du lära dig om hur vägen till ett skissförslag och ett uppdrag går till? Hur upphandlingsförfarande går till (LOU), budgetarbete, genomförandefas, avtal, portfolio, samverkan i byggprocessen och förvaltningsfrågor? Då är det här en kurs för dig!

Det här är en kurs med praktiska exempel och workshops varvat med föreläsningar inom olika kompetenser.

Kursledare

Kursledare är Artplatform.

Artplatform har under 20 år arbetat med konst i offentliga och semi-offentliga rum genom projektledning och produktion, och genom att skapa goda förutsättningar för att ta fram konst som kvalitetsmässigt och långsiktigt lämpar sig för det specifika sammanhanget.

Tid och plats

• 15 december 2022 (kurstillfälle 1)
  • 19 januari 2023 (kurstillfälle 2)
  • 8-9 februari 2023 (platsbesök fritt val mellan Uddevalla, Falköping och Karlstad)
  • 9 mars 2023 (kurstillfälle 3)

Alla dagar klockan 09.00–13.30.

Antal platser

10 konstnärer från Värmland och 10 konstnärer från Västra Götalandsregionen. Du som söker ska vara folkbokförd i någon av regionerna och vara professionell samt verksam inom bild och formområdet.

Får vi fler sökande än platser kommer motiveringen i ansökan vara utslagsgivande för att få en plats samt övriga kriterier, se nedan.

Kursens omfattning

Utbildning, i form av föreläsningar, workshops och studiebesök. Även hemuppgift kan komma att bli aktuellt i form av förberedelser.

Kriterier

Målgrupp:

• Vi vänder oss till professionella konstnärer (enligt KROs kriterier).
  • Vi arbetar för en breddad rekrytering. Och vill verka för att konstnärer som inte har haft sitt första gestaltningsuppdrag kan komma in på arbetsmarknaden med gestaltningsuppdrag.
  • Vi eftersträvar en bred regional spridning.

Ingen avgift

Kursen är kostnadsfri.