Region Värmland / Nyhetsarkiv / Alla möten det bästa under Julia och Malins tid på Kyrkerud

Malin Lin Nordström och Julia K.Persson tillbringade tre månader på Kyrkeruds Folkhögskola i Årjäng hösten 2022.

Alla möten det bästa under Julia och Malins tid på Kyrkerud

Julia K. Persson och Malin Lin Nordström har tillbringat hösten på Kyrkeruds folkhögskola. De var båda nyutexaminerade från sina masterutbildningar när de valdes till residenskonstnärer bland många sökande. En fristad är deras egna uttryck för en stor del av vistelsens lockelse.

– Det betyder mycket att direkt efter utbildning komma i gång, att få börja undervisa, ha tillgång till en ateljé och att få lön, säger Julia och Malin samstämmigt.

Det var två, för varandra, nya bekantskaper som möttes på Kyrkerud i början av september. Nu har de delat bostad i tre månader och haft mycket tid att prata konst, undervisning och om livet i stort.

Möten med konstnärer

Det bästa har varit alla möten med människor i olika konstmiljöer. De har rest runt i länet och mött konstnärer på Rackstadmuseet, Kolonin, Alma Löv, Sjösala och Värmlands museum. Men förstås också med lärare och kursdeltagare.

Undervisningsveckor

De har haft ansvar för två kursveckor var. Malin och kursdeltagarna har fördjupat sig och skapat en fysiskt rumslig upplevelse, en videoverkskomposition med hjälp av sex projektorer, en så kallad VJ:ing.

I kursen "Att utgå från plats som material" ingick ett möte som hon och kursdeltagarna hade med stadsarkitekt Daniel Nordblom.

– En viktig kunskap är att konsten hittar sin plats och att den blir tillgänglig för alla. Vi diskuterade detta, samt hinder och möjligheter med en översiktsplan, säger Malin.

Med kommunens kultursamordnare Marie Pettersson pratade de om den offentliga konsten och de gjorde ett studiebesök på sågverket i Årjäng.

Julias hade dels en kurs som handlade om lera som material där kursdeltagarna bland annat grävde upp lokal lera, bearbetade och arbetade med den, och dels en kurs som handlade om att förbereda och installera en utställning. Den senare ledde till en utställning i galleri Passagen på Årjängs bibliotek.

Planer på att komma åter till Värmland

Residenstiden har inspirerat Julia och Malin att tillsammans ställa ut sina verk i Värmland och de är i färd med att göra upp utställningsplaner som förhoppningsvis realiseras under sommaren.

Läs mer om konstnärerna Malin Lin Nordström och Julia K. Persson på Region Värmlands webb.

Julia K. Persson och kursdeltagarna grävde upp egen lera som de sedan använde i sitt skapande. Här är Julia i Kyrkeruds målerisal.

Malin och kursdeltagarna tog bland annat fram ett videoverk som projicerades med hjälp av sex projektorer. Här är Malin i Kyrkeruds målerisal.