Region Värmland / Nyhetsarkiv / Digitala frukostsamtal med olika perspektiv på kulturella kreativa branscher fokus bild och form

Konstkonsulenterna i Sverige bjuder in till digitala frukostsamtal där vi lyfter olika frågor och perspektiv på kulturella kreativa branscher med fokus på bild- och formområdet. Vi vänder oss till konstnärer inom bild och form, tjänstepersoner inom kultur och näring i kommuner och regioner samt andra intresserade.

Det första samtalet sker onsdag i nästa vecka

25 januari, kl. 8.30-9.30

Vi lyfter bild och form inom Kreativa Sverige!

En presentation av och diskussion om Kreativa Sverige! – Ett förslag till en nationell strategi för främjande av hållbar utveckling för företag inom kulturella kreativa branscher.

Emy Widén, departementssekreterare vid Kulturdepartementet, presenterar förslaget. Därefter samtalar Eva Månsson, verksamhetsledare, Konstnärernas Riksorganisation, Olof Svensson, projektledare, Kulturinkubator Kreativa Öland och Emy Widén.

Efter samtalet bjuds publiken in att ställa frågor och kommentera kring strategin.

• Var kommer konsten in i en sådan strategi?
  • Hur påverkas konstnärernas förutsättningar för sitt arbete av strategin?
  • Kan vi se om konstnärers förutsättningar till vidgat uppdragsområde kan bli verklighet?
  • Hur gör vi när det kommer till uppdrag i offentligt finansierade organisationer – blir konstnärer uteslutna som möjliga uppdragstagare eller finns där en öppning? Hur ser den i så fall ut

Länk till Kreativa Sverige!

Samtalet sker via Zoom, ingen föranmälan. Samma länk till alla samtal: https://us02web.zoom.us/j/88045232805

Save the date! Kommande frukostsamtal:

15 februari kl. 8.30-9.30

Vi lyfter kulturell hållbarhet inom kulturella och kreativa branscher. Två perspektiv om social hållbarhet, forskning, miljö och ekonomi.

8 mars kl. 8.30-9.30

Vi lyfter samverkan mellan det privata näringslivet och utövare. En presentation om projektet Formstark Norrbotten, som skapat mervärde genom att föra samman två branschområden; besöksnäringen och professionella utövare inom konsthantverk, hantverk, slöjd och design.

5 april kl. 8.30-9.30

Vi lyfter hur en region skapar förutsättningar för konstnärer inom kulturella kreativa branscher. Ett samtal där Region Blekinge berättar om regionens strategi för kulturella kreativa branscher.

Arrangörer: Konstkonsulenterna i Sverige, Kalmar konstmuseum, Region Jämtland Härjedalen, Region Värmland, Region Örebro län, Västra Götalandsregionen