Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland gör en anmälan enligt lex Maria

Region Värmland gör en anmälan enligt lex Maria

Region Värmland gör en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg med anledning av en händelse med felaktig diagnos, vård och behandling.

En äldre kvinna med insulinbehandlad diabetes får en tid på vårdcentralen då hon söker för bensvullnad. Provtagning genomförs och man misstänker läkemedelsbiverkan. Kvinnan kommer åter till samma läkare fem dagar senare. Hon har ett högt långtidsblodsocker. Läkaren beslutar att pausa insulinet och byter ut ett blodsockerläkemedel mot ett annat. Det planeras för en uppföljning om en månad. Det finns ingen motivering om läkemedelsjusteringarna i journalen.

Kvinnan inkommer till akutmottagningen under december på grund av bland annat trötthet, förvirring och kräkningar. Hon har då ett blodsocker på 38,9 och inlägges för vård och behandling.

Händelsen anmäls då den innebar felaktig diagnos, vård och behandling

Anmälans diarienummer HSN/231869