Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nyhetsbrev 3 • juni 2022
Sjukhus och användarikon.

"Vissa saker blir inte som man planerade för från början"

Nyhetsbrev 3 • juni 2022

Om arbetet med att skapa framtidens Centralsjukhus och utvecklingen av den värmländska hälso- och sjukvården

Vid den här tidpunkten för ett år sedan låg vi i startgroparna för att kunna dra igång arbetet Nya CSK efter sommaren. Så blev det också.

Sedan dess har vi arbetat med att skapa en organisation för projektet och hur vi ska ta oss an hela detta jättearbete. Att förbereda och genomföra ett förändringsarbete som spänner över 15 års tid kräver förstås stora och noggranna förberedelser, men också insikt om att förutsättningarna hinner förändras under resans gång, och att vissa saker inte blir som man planerade för från början.

Just nu har vi ett omvärldsläge där bland annat kriget i Ukraina och en global lågkonjunktur påverkar hela världsekonomin, liksom en marknad med upptrissade råvarupriser.

Vi får många frågor om vad det innebär för Nya CSK.

Svaret är att hade vi varit mitt uppe i ett byggarbete i dag hade dagens situation varit kännbar. Men vi är fortfarande på ett planeringsstadium och först om några år börjar vi köpa stora volymer byggmaterial. Hur omvärlden utvecklas fram till dess är svårt, näst intill omöjligt, att förutspå – därför är dagens läge inget som påverkar oss nämnvärt just nu.

En viktig del i det förberedande arbetet är däremot att lägga en bra plan för hur vi genomför Nya CSK på effektivaste sätt – mot bakgrund av omvärldssituation och för att ge sjukvården bästa förutsättningar under byggtiden och hållbara lokaler på lång sikt.

För vi vet alla hur det är med byggprojekt – fuskar man med grunden spelar det ingen roll hur bra man sedan gör resten. För vår del innebär det att det mest kostnadseffektiva vi kan göra är att skapa ett sjukhus där allt vi bygger utgår från vårdens behov och utveckling, inte tvärtom.

Det jobbet gör vi bra, och vi kommer att vara redo för den verklighet som råder när vi slår i första spiken.

Ett hållbart Centralsjukhus över tid

En annan del i att utveckla vård och sjukhus för generationer av patienter och medarbetare är att skapa ett sjukhus som kan anpassas efter sjukvårdens utveckling och tidens gång.

Vi håller just nu på att ta fram ett hållbarhetsprogram som definierar hur Nya CSK kan vara hälsofrämjande, klimatsmart och bidra till långsiktig samhällsnytta.

Vår ambitionsnivå är hög. Men först ska vi ha lite sommarledigt och förhoppningsvis njuta av fint väder och härliga dagar. Det hoppas vi att du också får göra.

Trevlig sommar!

Porträtt