Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland polisanmäler näthat

Region Värmland polisanmäler näthat

En av Region Värmlands medarbetare har under helgen utsatts för en mängd hatiska kommentarer och påhopp i sociala medier.
– Vi accepterar inte att våra medarbetare utsätts för hat eller hot och har därför gjort en polisanmälan, säger Peter Bäckstrand, regiondirektör.

Inom ramen för Region Värmlands uppdrag som regional utvecklingsaktör har organisationen genom åren gjort flera viktiga jämställdhetssatsningar. Bland annat har handboken Schyst kommunikation tagits fram samt satsningen En riktig man som handlar om begränsande normer kopplat till manlighet. Vid lanseringen av En riktig man samarbetade Region Värmland med Färjestad BK som såg värdet av att lyfta frågorna inom idrottsrörelsen.

I fredags blev Region Värmlands jämställdhetsstrateg Marianne Nilsson och Färjestads lagkapten Linus Johansson tillfrågade av P4 Värmland att ge kommentarer om FBK:s aktuella ”firarlåt”. De var båda överens om att det var ett olämpligt låtval för ett lag som jobbar aktivt med ett jämställdhetsarbete och är förebilder för många pojkar och flickor, och FBK meddelade att de inte skulle fortsätta att spela låten framöver.

Hätska kommentarer i sociala medier

Efter att nyheten publicerats av P4 Värmland och senare Aftonbladet och Expressen samt spridits i sociala medier följde en våg av hätska kommentarer och personangrepp mot Region Värmlands medarbetare.

– Vi kan inte tolerera att våra medarbetare utsätts för hat eller hot och har därför gjort en polisanmälan. Det är en markering, vi ska aldrig behöva utstå kränkningar och hot när vi utför våra uppdrag. Vi lyssnar på kritik men vi kan inte acceptera att den här typen av påhopp underminerar samtalet, säger Peter Bäckstrand, regiondirektör.

”Värna det demokratiska samtalet”

– Det är grundläggande att vi som förtroendevalda och medarbetare känner oss trygga att utföra vårt arbete. Näthat och personliga kränkningar riskerar att skrämma bort personer från att våga uttala sig offentligt. Vi behöver alla värna det demokratiska samtalet där vi kan diskutera sakfrågor och bemöta varandra med respekt, säger Fredrik Larsson (M), regionstyrelsens ordförande.

– Att jobba med jämställdhetsfrågor ingår i regionens uppdrag. Jämställdhet är en av de viktigaste drivkrafterna för att säkra Värmlands framtida kompetensförsörjning, utveckling och attraktivitet. Vi kan inte bli skrämda från att genomföra vårt arbete, säger Peter Bäckstrand.