Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland välkomnar slutsatser i utredningen om Stockholm-Oslo

Region Värmland välkomnar slutsatser i utredningen om Stockholm-Oslo

Nu har Trafikverket och norska Jernbanedirektoratet presenterat sin utredning om förutsättningarna för att utveckla järnvägen på stråket Stockholm-Oslo. Fokus har legat på en ny gränsförbindelse mellan Arvika och Oslo, och flera slutsatser är positiva ur ett värmländskt perspektiv. Region Värmland välkomnar myndigheternas önskemål om att få göra en gemensam fördjupad utredning om möjligheterna i stråket.

I sin utredning pekar Trafikverket och Jernbanedirektoratet på behovet av fortsatta utredningar av projektet som helhet och pekar på att dessa behöver göras gemensamt, i ett gränsöverskridande samarbete. Beskedet stärker bilden av att det finns stor potential i satsningen på förbättrad järnvägsförbindelse mellan Stockholm och Oslo, som Region Värmland arbetat för i många år.

– Vi är väldigt glada för att myndigheterna vill fortsätta arbeta med frågan. Vi ser hur mycket det skulle betyda för värmlänningarna, i form av större pendlingsmöjligheter till exempel. Och vi vet hur stark efterfrågan det finns från det värmländska näringslivet, säger Stina Höök (M), ordförande för regionala utvecklingsnämnden.

Utredningen visar att en ny förbindelse mellan Karlstad och Oslo, den så kallade Gränsbanan, skulle öka resandet kraftigt. En ny sträckning mellan Arvika och Oslo, över norska Ski, skulle till exempel minska restiden med 77 minuter enligt utredningen. Samtidigt pekar de svenska och norska myndigheterna på att järnvägen vidare österut, via Karlstad mot Kristinehamn, behöver förstärkas för att fler och snabbare tåg ska kunna trafikera sträckan.

– Vi håller med om att de största bristerna finns på Värmlandsbanan. Här pekar utredningen på behovet av förstärkningar och förbättringar. Detta är avgörande för att få till en modern järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna, säger Åsa Johansson (S), vice ordförande för regionala utvecklingsnämnden.

Under den begränsade tid som Trafikverket och Jernbanedirektoratet haft på sig för utredningen, har man inte kunnat ta hänsyn till de regionala vinster som skulle komma med en förstärkt tågförbindelse. Det här är något som bör belysas i en fördjupad undersökning då de regionala nyttorna skulle vara stora, exempelvis i form av större arbetsmarknadsregioner.

– Region Värmland är gärna är en aktiv part och deltar i utredningsarbetet framgent. Som kollektivtrafikmyndighet och med vårt regionala utvecklingsansvar är det självklart för oss att bidra med vår kunskap, säger Stina Höök.

Arbetar för en snabbare järnvägsförbindelse

Region Värmland arbetar för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Stockholm och Oslo genom bolaget Oslo-Sthlm 2.55 som har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan huvudstäderna och på delsträckorna där emellan.

Bolaget ägs av Region Värmland, Region Örebro län, Region Västmanland, Karlstads kommun, Örebro kommun och Västerås stad.

Bolagets webbplats: oslo-sthlm.se

Stina Höök (M)
Ordförande för regionala utvecklingsnämnden
stina.hook@regionvarmland.se