Region Värmland / Nyhetsarkiv / Förbättrat resultat för Region Värmlands psykiatri i nationella patientenkäten

Förbättrat resultat för Region Värmlands psykiatri i nationella patientenkäten

Nationell patientenkät genomförs av Sveriges kommuner och regioner SKR och undersöker patientupplevelsen inom hälso- och sjukvården i Sverige. Resultatet för Region Värmland i senaste undersökningen inom psykiatrin visar en tydlig förbättring mot tidigare enkäter.

Nationell patientenkät, NPE, är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården. Syftet med Nationell patientenkät är i första hand att resultaten ska ligga till grund för lokalt förbättrings- och utvecklingsarbete utifrån ett patientperspektiv, men ger även underlag för ledning och styrning på olika nivåer i hälso- och sjukvårdssystemet.

Under våren 2022 genomförde samtliga regioner Nationell patientenkät psykiatri. De patienter som tillfrågades var ett urval av de som nyligen besökt en psykiatrisk öppenvårdsmottagning eller varit inlagda i den psykiatriska slutenvården inom vuxenpsykiatrin, barn- och ungdomspsykiatrin samt rättspsykiatrin.

Den senaste undersökningen visar en positiv utveckling för Region Värmland med en klar förbättring jämfört med tidigare enkäter. På totalen har Region Värmlands psykiatri gått från att ligga under genomsnittet till att ligga på genomsnittet för de flesta undersökta parametrarna.

Rättspsykiatrins resultat ligger generellt över rikets. Här är svarsfrekvensen också den högsta.

Barn- och ungdomspsykiatrin är också ett område där Region Värmlands patienter är mer nöjda än snittet för riket. Anki Nordmarker är verksamhetschef för Barn- och ungdomspsykiatrin:
– Vi har lyft oss på många områden. Framför allt är det glädjande att patienterna tycker att samordningen fungerar bra, vilket är särskilt viktigt för den här patientgruppen. Dessutom framgår av svaren att man är nöjd med bemötandet och den respekt man möts med, säger Anki Nordmarker.

Resultatet för den psykiatriska öppenvården är i paritet med riket vilket är klart bättre än senast.
– De flesta av våra patienter är nöjda med upplevelsen av vården. Vi genomförde en egen mätning år 2021, och den och nationella patientenkäten ger oss bra förutsättningar att fortsätta arbeta med patientnöjdheten. Vi är tacksamma för att patienterna har tagit sig tid att svara så att vi fått detta underlag att jobba vidare med. Helhetsintrycket är bra och bland annat respekt och bemötande ligger högt. Centrum för traumatisk stress får mycket högt betyg. Vi har tyvärr långa köer dit men det är mycket positivt hur nöjda patienterna är med den vård man får, säger verksamhetschef Marie Pettersson

För den psykiatriska slutenvården ligger det övergripande resultatet på samma nivå som riket, vilket också det är en förbättring jämfört med tidigare.

Av de patienter som besvarat enkäten har 80 % haft kontakt med vården i mer än ett år, vilket innebär att de har haft möjlighet att jämföra med hur vården fungerar nu i förhållande till hur den fungerat tidigare.

Resultatet i sin helhet finns på patientenkat.se