Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionstyrelsen i korthet 4 oktober 2022

Regionstyrelsen i korthet 4 oktober 2022

Regionstyrelsen beslutade i samband med tisdagens sammanträde bland annat om Region Värmlands delårsrapport.

Årets delårsrapport godkändes

Regionstyrelsen godkände årets delårsrapport. Rapporten sammanfattar perioden 1 januari till 31 augusti i år samt en prognos för helåret 2022. I regionplan 2022 redovisas Region Värmlands inriktning, mål och uppdrag för året samt hur och när dessa ska följas upp. Region Värmlands vision är livskvalitet i världsklass. Organisationens sätt att bidra är att inrikta sitt arbete mot de beslutade effektmålen som är trygga och nöjda invånare, attraktivt och hållbart Värmland, god, jämlik och jämställd hälsa, samt hållbar organisation.

Regionstyrelsen gör bedömningen att samtliga effektmål; trygga och nöjda invånare, attraktivt och hållbart Värmland, god, jämlik och jämställd hälsa samt hållbar organisation delvis kommer att uppnås enligt prognosen för 2022.

Resultatet visar ett överskott för verksamheten på 189 miljoner kronor, vilket är cirka 70,5 miljoner högre än budgeterat. Resultatet efter finansiella poster är ett underskott på närmare 369 miljoner kronor, vilket är cirka 458 miljoner lägre än budgeterat.

– Vi har flera år bakom oss med plusresultat som berott på en gynnsam utveckling för regionens aktieplaceringar, men som också varit kopplat till att vi på grund av pandemin inte kunnat genomföra planerad verksamhet. Nu är vi ett läge där vi har fattat flera beslut för att komma i kapp med verksamhet som uteblivit och det påverkar resultatet, säger Fredrik Larsson (M), regionstyrelsens ordförande.

Regionstyrelsen godkände inköpsstrategi

Inköpsarbetet har en strategisk betydelse i Region Värmland. Inköpsstrategin utgår från regionens inköpspolicy och bygger på den nationella upphandlingsstrategin som tagits fram av regeringen. Målet är att offentlig upphandling ska vara effektiv, rättssäker och ta tillvara konkurrensen på marknaden. Den ska också främja innovativa lösningar, ha miljöhänsyn och sociala hänsyn i beaktande.

En strategisk användning av offentlig upphandling är ett effektivt instrument för att uppnå målet och samtidigt åstadkomma flera positiva effekter i samhället. Genom att utveckla en ändamålsenlig inköpsorganisation med tydliga mål i Region Värmland skapas goda förutsättningar att genomföra träffsäkra upphandlingar som bidrar till att uppfylla interna, nationella och internationella mål, verksamhetsutveckling och besparingar.

Styrelsen godkände inköpsstrategin.