Region Värmland logga

Region Värmland lanserar ett nytt energistöd till företag

Region Värmland presenterar ett särskilt energistöd under hösten för att hjälpa företag när elpriserna är höga. Stödet innebär att energiexperter besöker företag, utvärderar deras elanvändning och föreslår energisparande åtgärder.

Energistödet söks genom Region Värmlands Företagsjour. Hjälpinsatserna delas ut enligt principen först till kvarn, kan sökas som längst fram till den 30 november och är framtaget för privata företag inom Värmlands län med 1-49 anställda.

Energiexperter bokar in personliga besök med företagen som har ansökt om stödet och lämnar sedan konkreta rekommendationer på åtgärder som minskar energianvändningen.

– Mindre företag har ofta begränsade resurser och är mer sårbara. Genom energistödet kan vi hjälpa våra företag att bättre hantera de höga energipriserna. Energistödet är en hjälp här och nu, men det är också ett sätt att sänka energianvändningen i ett längre perspektiv, säger Stina Höök (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Region Värmlands Företagsjour skapades som en hjälp till företag i samband med coronapandemin och erbjöd vägledning bland regionala och nationella stöd.

Företagsjouren aktiveras vid händelser med stor påverkan och ska göra det lätt för länets företag att hitta aktuella stöd.

– Energistödet är ett bra exempel på ett stöd som tillkommit på grund av en större händelse och som vi vill att företagen ska känna till, säger Åsa Johansson (S), vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Om Företagsjouren

Företagsjouren är en kostnadsfri vägledningstjänst för värmländska företag som behöver hjälp att hitta och söka tillfälliga stöd från regionala och nationella aktörer. Företagsjouren är öppen varje vardag mellan 10.00-12.00 och nås på telefonnummer 010-831 90 50. Läs mer om energistödet och Företagsjouren på Region Värmlands webbplats.

Kontaktpersoner:

Stina Höök (M), ordförande regionala utvecklingsnämnden