Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionstyrelsen i korthet 24 januari 2023

Regionstyrelsen i korthet 24 januari 2023

I samband med tisdagens sammanträde fattade regionstyrelsen bland annat beslut om planeringsdirektiv för 2024 och prioritering av investeringar för 2023.

Prioritering av investeringar 2023

Efter beslut i regionfullmäktige har 30 miljoner kronor avsatts för verksamhetsinvesteringar respektive 50 miljoner kronor för värdebevarande åtgärder för fastigheter under 2023.

Regionstyrelsen godkände den prioriteringslista för verksamhetsinvesteringar om sammanlagt 18,8 miljoner kronor och fastighetsinvesteringar om 43,7 miljoner kronor fastställts som föreslagits för 2023. Bland annat ska ett programarbete för ny bussdepå prioriteras liksom utbyte av hissar i länet.

Planeringsdirektiv 2024

Planeringsdirektivet är ett verktyg för att underlätta nämndernas styrning av verksamheterna i enlighet med Region Värmlands vision och långsiktiga effektmål.
Regionplan och budget 2024 med flerårsplan 2024–2026 är regionfullmäktiges huvudsakliga styrdokument.

Mot bakgrund av ett utmanande ekonomiskt läge för hela regionsektorn ska nämndernas planering för 2024 rymmas inom respektive nämnds nettokostnadsram för 2023. Enligt planeringsdirektivet ska nämnderna och verksamheterna arbeta tillsammans för att ta fram möjligheter att frigöra medel genom omprioriteringar i verksamheten.
Regionstyrelsen godkände planeringsdirektivet för 2024.

Åsa Johansson

Regionråd S