Region Värmland / Nyhetsarkiv / Starkt positiv bild av Värmland i ny mätning
Ordmoln som visar de vanligaste associationerna med Värmland; Vackert, naturen, Lugn och Skog är starkast betonade.

De vanligaste svaren när deltagarna i undersökningen fick beskriva Värmland med tre ord. De största orden är de som flest har nämnt.

Starkt positiv bild av Värmland i ny mätning

När värmlänningarna själva får berätta om sin bild av Värmland säger över nio av tio att bilden är positiv eller mycket positiv. Det visar en ny undersökning som Region Värmland gjort.

Den vackra naturen är den allra starkaste associationen när värmlänningen får beskriva Värmland med egna ord. Det följs av människorna och mentaliteten, och det är också detta som lyfts fram när man berättar om sitt hemlän för andra. För det gör värmlänningen, och nio av tio rekommenderar dessutom en flytt hit.

– Det är väldigt roligt att se så positiva resultat. Vi behöver vara en attraktiv region där många vill leva och verka om Värmland ska vara ett välmående län framöver, säger Erik Evestam (C), regionala utvecklingsnämndens ordförande.

Undersökningen om bilden av Värmland i Värmland har utförts av marknadsanalysföretaget Attityd i Karlstad, på uppdrag av Region Värmland. 650 länsbor har svarat på enkätfrågor om bland annat synen på Värmland, sina positiva och negativa associationer och vad de själva väljer att lyfta fram när de pratar om Värmland. För att få fördjupad förståelse har även två fokusgrupper hållits, en i Hagfors och en i Karlstad.

Tidigare har liknande undersökningar gjorts om bilden av Värmland utanför länet, och den första interna mätningen visar nu att bilderna stämmer väl överens. I Värmland är dock både känslorna och kännedomen kring länet starkare, jämfört med den externa bilden.

Många bidrar i arbetet

Region Värmland har ett koordinerande ansvar i arbetet med att profilera Värmland. Men många fler bidrar, till exempel kommuner, näringslivsorganisationer, företag, myndigheter och ideella föreningar. Målet är att få fler att vilja besöka, bo och verka i länet.

– Den här typen av mätningar blir ett viktigt redskap i varumärkesarbetet. Det pekar ut våra styrkor, men också vad vi behöver jobba med att profilera hårdare. Det är viktigt att komma ihåg att ”vi” är många, att vi alla som lever och verkar här skapar bilden av Värmland tillsammans, säger Stina Höök (M), vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Nu kommer rapporten från undersökningen att presenteras för de aktörer som arbetar med att skapa ett attraktivt Värmland, bland annat politiker och tjänstepersoner i kommunerna.

– Här finns ju också resultat där vi önskar en förbättring. Vi ser till exempel att färre än önskvärt förknippar Värmland med intressanta jobbmöjligheter. Där får vi hjälpas åt, både att visa upp vår intressanta arbetsmarknad och fortsätta utveckla länet till en plats där fler vill etablera företag och bidra till ännu fler spännande jobb, säger Erik Evestam.

Erik Evestam

Regionala utvecklingsnämndens ordförande (C) och regionråd

Stina Höök

Regionala utvecklingsnämndens vice ordförande (M) och regionråd