Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland vidtar åtgärder efter hot

Region Värmland vidtar åtgärder efter hot

Region Värmland har under dagen mottagit hot mot verksamheten i lokalerna på Sundsgatan i Säffle. Med anledning av händelsen har regionen vidtagit vissa nödvändiga åtgärder.

– I nuläget finns ingen anledning till oro, men vi kan just nu inte nonchalera hotbilden. Vi har polisanmält händelsen och förstärkt skalskyddet. Alla dörrar är tills vidare låsta. Vi har medarbetare på plats i dörren som har fått instruktioner om att enbart släppa in besökare som har en bokad tid eller som har gjort upp med personalen om att de får komma in, säger Göran Karlström, medicinskt ledningsansvarig.

Den regionala särskilda sjukvårdsledningen har kallats in för att hålla sig uppdaterade om läget och Region Värmland för en dialog med Polisen.
– Vi har fattat beslut om begränsningar till lokalerna för att våra medarbetare, patienter och besökare ska känna sig trygga. Syftet med åtgärderna är att säkerställa att inga obehöriga tar sig in. Vår främsta prioritering är att se till att vi kan bedriva planerad verksamhet på ett tryggt och säkert sätt, säger Lena Gjevert, hälso och sjukvårdsdirektör.

Sök vård via 1177.se eller 1177

Det förstärkta skyddet av lokalerna kommer att vara kvar tills vidare. Region Värmland uppmanar personer att söka vård via webbplatsen 1177.se eller ta kontakt med 1177 på telefon om du inte redan har en bokad tid. Har du en bokad tid kommer du att mötas av personal i dörren som hjälper dig dit du ska.