Region Värmland / Nyhetsarkiv / Hälso- och sjukvårdsnämnden i korthet 7 mars 2023

Hälso- och sjukvårdsnämnden i korthet 7 mars 2023

Vid tisdagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden fattades bland annat beslut om att återlämna lokaler till Forshaga kommun.

Regionen återlämnar lokaler till Forshaga kommun

När Vårdcentralen Forshaga invigdes 2011 beslutades att dåvarande utbudspunkter i Deje och Forshaga skulle avvecklas och att all verksamhet skulle förläggas till den nya vårdcentralen. Sedan 2012 hyr regionen dessutom tre rum i Forshaga kommuns sjukhem i Deje.

Behovet av mottagningen i Deje har minskat successivt och den har fått stänga vid flera tillfällen då inga tider bokades. På grund av att behovet försvunnit, och senare att pandemin bröt ut, beslutade verksamheten att stänga mottagningen tills vidare. Nu har Forshaga kommun identifierat ett behov av lokalerna och frågat Region Värmland om dessa kan återlämnas till kommunen.

Sedan 2012, då beslutet om verksamhet förlagd till Deje fattades, har både arbetssätt och kontaktvägar inom hälso- och sjukvården utvecklats. Detta som en del i utvecklingen och transformationen mot god och nära vård. En del av de patienter som tidigare hanterades av vårdcentralen sköts numer inom kommunens hemsjukvård.

Alla boende i Deje som inte har valt en vårdcentral utanför kommunen tillhör Forshaga vårdcentral och erbjuds vård där. Sedan mottagningen i Deje stängdes har inga klagomål eller synpunkter om stängningen inkommit till vare sig enhetschef eller verksamhetschef.

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade att återlämna lokalerna till Forshaga kommun. Beslutet innebär minskade hyres- och servicekostnader för regionen med cirka 100 000 kronor per år.

Daniel Schützer
Regionråd S och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden
daniel.schutzer@regionvarmland.se