Region Värmland / Nyhetsarkiv / Kollektivtrafiknämnden i korthet 7 mars 2023

Kollektivtrafiknämnden i korthet 7 mars 2023

Vid tisdagens sammanträde fattade Kollektivtrafiknämnden bland annat beslut om sommartidtabellen för stadstrafiken i Karlstad och om beställning av tåglägen för 2024.

Stadstrafiken i Karlstads sommartidtabell

Stadstrafiken i Karlstad går mellan 12 juni och 27 augusti enligt en sommartidtabell, som nu är godkänd av Kollektivtrafiknämnden. Trafiken kommer att ha samma linjedragning som den som går nu, men kommer som tidigare somrar att reduceras för att följa det minskande resandet under sommarlov och semesterperioder.

Beställning av tåglägen 2024

Kollektivtrafiknämnden godkände även beställningen av tåglägen som ska göras till Trafikverket för 2024. Den motsvarar 2023 års tågtrafik och omfattar 1 943 000 kilometer rälsresande i Värmland.

Årsredovisning och nämndplan

Kollektivtrafiknämnden godkände nämndens årsredovisning för 2022 och revideringen av Kollektivtrafiknämndens nämndplan för 2023. Två viktiga dokument för nämndens arbete. Årsredovisningen för Kollektivtrafiknämnden innehåller uppföljning av
nämndens mål, verksamhet och ekonomi för år 2022 och nämndplanen pekar ut nämndens uppgifter, fokusområden och de förutsättningar som nämnden behöver förhålla sig till under 2023.

Elisabeth Björk (V)
Ordförande i kollektivtrafiknämnden