Region Värmland / Nyhetsarkiv / Besök njurmedicinkliniken och lyssna till patienter i samband Världsnjurdagen

Besök njurmedicinkliniken och lyssna till patienter i samband Världsnjurdagen

Region Värmland sätter fokus på njursjukdomar i samband med Världsnjurdagen.

Högt blodtryck, diabetes och hjärt- och kärlsjukdom kan öka risken för njursjukdom. Det svåra med kronisk njursjukdom är att den ofta ger tydliga symtom först i ett sent skede.

Media välkomnas att besöka Centralsjukhuset i Karlstad i samband med Världsnjurdagen på torsdag den 9 mars. Njurmedicinkliniken öppnar dörrarna för ett besök och det kommer att finnas möjlighet att träffa patienten Sofie Högberg som är på väg tillbaka till livet efter år av dialys och två transplantationer. Hon tillhör dem som fått akut njursvikt efter en ordinär halsinfektion. Patienten Stefan Johansson finns tillgänglig per telefon.

Tid och plats

Tid: Torsdag den 9 mars klockan 08.45
Plats: Njurmedicinklinikens konferensrum (Hiss F, plan 3)
Anmälan: Meddela närvaro till Jens Magnusson, pressansvarig, på jens.magnusson@regionvarmland.se.

Njurförbundet i CSK:s entré

Representanter från Njurförbundet kommer att finnas i CSK:s entré under stora delar av dagen. Se kontaktpersoner nedan.

Kontaktpersoner Njurmedicin Värmland

Sjuksköterska Katarina Bäckström, njurmedicinmottagningen, 010-8315074.
Verksamhetschef Anna-Karin Larsson, 072-5891372.

Kontaktpersoner patientföreningen, Njurförbundet

Mikael Johansson, 0709-233 969.
Christer Olsson, 070- 779 52 92.
Tony Carlsson, 070-684 87 06.

Faktaruta

Fakta om Njurmedicin finns på Region Värmlands webb. Jobba med oss på njurmedicin.