Region Värmland / Nyhetsarkiv / Två värmlänningar väljs till Svensk Kollektivtrafiks styrelse
Sara Gunnarsson (L) och Elisabeth Björk (V).

Sara Gunnarsson (L) till vänster och Elisabeth Björk (V) tar plats i Svensk Kollektivtrafiks styrelse.

Två värmlänningar väljs till Svensk Kollektivtrafiks styrelse

Hela två av Region Värmlands regionråd tar plats i Svensk Kollektivtrafiks styrelse idag. Svensk Kollektivtrafiks årsstämma valde nämligen Kollektivtrafiknämndens ordförande Elisabeth Björk (V) och vice ordförande Sara Gunnarsson (L) in i organisationens styrelse.

Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Varje år görs det 1,7 miljarder resor med Svensk Kollektivtrafiks medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av tågtrafiken.

– Kollektivtrafiken är inne i en intressant fas och det pågår mycket utvecklingsarbete runt om i Sverige, inte minst här i Värmland. Jag ser fram emot att på nationell nivå vara med och arbeta för att stärka och utveckla framtidens kollektivtrafik, säger Elisabeth Björk som valdes till 2:a vice ordförande i Svensk Kollektivtrafiks styrelse idag.

Stärka kollektivtrafiken i Sverige

Svensk Kollektivtrafik jobbar på olika sätt för att stärka kollektivtrafiken i Sverige, bland annat genom olika branschnätverk och genom att företräda sina medlemmar nationell och internationellt. Organisationen svarar på remisser, deltar på hearings, är experter i grupper och utredningar och följer branschens utveckling genom analyser och statistik. Svensk Kollektivtrafiks styrelse utses bland de politiskt valda styrelserna hos aktiva medlemmar.

– Genom att jobba med kollektivtrafikens alla utmaningar och möjligheter både regionalt och nationellt är jag övertygad om att vi kan bidra till att tillsammans skapa bättre förutsättningar för kollektivtrafiken i hela landet, säger Sara Gunnarsson (L) som är nyvald ledamot i Svensk Kollektivtrafiks styrelse.

Läs Svensk Kollektivtrafiks pressmeddelande från årsstämman (svenskkollektivtrafik.se)

Elisabeth Björk (V)
Ordförande i kollektivtrafiknämnden