Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionpolitiker till ministern: Stora konsekvenser av gruvstoppet

Regionpolitiker till ministern: Stora konsekvenser av gruvstoppet

Stoppet för att bryta kalk i Gåsgruvan i Persberg får stora följder för det värmländska näringslivet, men också för hela Sverige. Det är budskapet i ett brev till klimat- och miljöministern, som politiker från Region Värmland skickat i dag.

Efter en dom i mark- och miljö­domstolen i Vänersborg har inte SMA Mineral i Persberg längre tillstånd att bryta kalk i Gås­gruvan. Nu vill politikerna i regionala utvecklings­nämnden uppmärk­samma regeringen på de stora konsekvenser som stoppet kan få.

Brevet som skickas till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari i dag handlar bland annat om att kalkningen av Sveriges sjöar kommer att försvåras och bli dyrare, att medel som används i den värmländska pappers­industrin kommer behöva importeras och att det blir svårare att tillgodose jord­brukets behov av kalk.

– Vi har ansvar för den regionala utvecklingen i Värmland, och ser hur ett beslut som det här drabbar det lokala och regionala närings­livet hårt. I det här fallet ser vi också flera följder på nationell nivå, och vill göra regeringen uppmärksam på detta, säger Erik Evestam (C), ordförande för regionala utvecklings­nämnden.

Uppmaning till regeringen

Brevet går även för kännedom till flera andra statsråd, bland annat energi- och närings­minister Ebba Busch, ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin och försvars­minister Pål Jonson.

– Det här är en viktig fråga ur många aspekter, kalk används till exempel vid fram­ställning av stål och vi vill peka på de konsekvenser det kan få för exempelvis vårt total­försvar. Därför är det viktigt att flera ministrar får kännedom om detta, säger Stina Höök (M), vice ordförande i regionala utvecklings­nämnden.

I brevet från de värmländska politikerna finns också en uppmaning till regeringen att på sikt se över om lag­stiftningen på området behöver förändras.

– Det finns en oro i branschen för att tolkningen av nuvarande regler kommer att försvåra för fler verksamheter framöver. Ansvariga ministrar behöver bli uppmärksammade på det också, säger Tobias Eriksson (S), andre vice ordförande i regionala utvecklings­nämnden.

Erik Evestam (C)

Ordförande, regionala utvecklingsnämnden

E-post: erik.evestam@regionvarmland.se

Stina Höök (M)