Kollektivtrafiknämnden i korthet 3 mars 2025

Vid måndagens sammanträde beslutade kollektivtrafiknämnden bland annat om livslängdssäkrande åtgärder för Reginafordon samt om tidtabeller för tätortstrafiken i Karlstad och sommarens båtbussar.

Ändrade linjedragningar i Karlstad när S-linjen växer

Inför tidtabellsskiftet den 18 augusti i Karlstads stadstrafik har kollektivtrafiknämnden beslutat om flera linjeförändringar. Syftet är att knyta samman Karlstad ännu bättre och ge fler invånare tillgång till tätare trafik.

Den stora nyheten i höst är att S-linjen, Värmlandstrafiks snabbusslinje, förlängs österut mot Välsviken. Det innebär att flera av de mest trafikerade hållplatserna – Centralsjukhuset, Stora Torget, Rud, Kronoparken och Karlstads universitet – nu binds samman av S-linjen, som på vissa sträckor går så ofta som var femte minut.

I samband med utbyggnaden av S-linjen anpassar Värmlandstrafik flera stadsbusslinjer för att säkerställa att så många områden som möjligt fortsatt har god kollektivtrafik.

Mer information om linjeförändringarna i Karlstad finns på Värmlandstrafiks webbplats.

Båtbussäsongen är spikad

Nu är tidtabellen för de populära båtbussarna klar! Även i sommar erbjuds både invånare och besökare många möjligheter att uppleva Vänern och Klarälven.

Tidtabellen för sommaren 2025 bygger på fjolårets upplägg, med några mindre justeringar efter dialog med kommunerna. En nyhet för i år är att linje 90 (Karlstad) och linje 94 (Inre hamn - Skoghall) stannar vid hållplats Button Town Café.

De flesta linjerna börjar trafikeras den 9 juni och går fram till den 31 augusti.

Beslut om allmän trafikplikt

Kollektivtrafiknämnden beslutade också om allmän trafikplikt för regional busstrafik i Värmlands län samt busstrafik i Karlstad tätort från och med 2027-12-12.

Investeringar för att säkerställa livslängden på Reginatåg

AB Transitio har tillsammans med bland andra Värmlandstrafik utrett vilka insatser som behövs för att hålla Värmlandstrafiks Reginafordon igång under hela deras tekniska livslängd, alltså till 2032-2042 beroende på när fordonen togs i drift. Idag är tågen i gott skick, men det behövs bland annat tekniska uppgraderingar och underhåll för att de ska fortsätta vara det. Kollektivtrafiknämnden beslutade därför om att ge AB Transitio i uppdrag att inom maximalt takbelopp för investeringar, 48 miljoner kronor fördelade under åren tågen är i drift, genomföra livslängdssäkrande aktiviteter för Region Värmlands Reginafordon.

Dags att ansöka om tågtrafiken 2026

Kollektivtrafiknämnden gav förvaltningen i uppdrag att via sina operatörer ansöka om tåglägen inför T26. I ansökan finns Region Värmlands alla önskemål om tågavgångar i Värmlandstrafiks tågtrafik inför 2026. Det är sedan Trafikverket som tilldelar alla trafikbolags tåglägen. Årets ansökan innehåller en rad förbättringar i tidtabellen, bland annat kommer tågen på Värmlandsbanan att planeras på ett nytt sätt. I stället för att köra tågen hela vägen mellan Charlottenberg och Kristinehamn kommer tågen att gå i två olika omlopp. Ett mellan Charlottenberg och Karlstad och ett mellan Karlstad och Kristinehamn. Detta innebär byte i Karlstad men möjliggör fler tågavgångar och större möjlighet att styra avgångstider på de båda sträckorna.

Bra start på året

Nämnden godkände den ekonomiska rapporten för januari, som visar ett överskott på 5 miljoner kronor jämfört med budget. Kollektivtrafiken står fortfarande inför utmaningar med höga kostnadsnivåer till följd av inflation och trafikindex, men dessa har nu planat ut. Kombinationen av verksamhetsbesparingar, tidigare neddragningar i trafiken och höjda biljettpriser har bidragit till en budget i bättre balans.

Elisabeth Björk
Regionråd (V) och ordförande i kollektivtrafiknämnden
elisabeth.bjork@regionvarmland.se
076-765 25 89

Sidan uppdaterad