Succésommar för Sommarlovsbiljetten – över en halv miljon resor!

I somras reste barn och unga i Värmland 533 000 gånger med sommarlovsbiljetten – resor som skapat gemenskap, självständighet och nya upplevelser. När Värmlandstrafik nu summerar resandet, biljettstatistiken och berättelserna från resenärerna är slutsatsen tydlig: satsningen har gjort skillnad för många.

– Vi ville skapa resmöjligheter för alla barn och unga, oavsett familjens ekonomi eller tillgång till bil. Det är både en jämlikhetssatsning och ett sätt att bygga hållbara resvanor inför framtiden, säger Elisabeth Björk (V), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Värmland.

Frihet och nya möjligheter

För att komplettera resandestatistiken bad Värmlandstrafik barn, unga och deras anhöriga via Facebook att berätta hur de upplevt biljetten. Responsen var stor och närmare 150 berättelser kom in.

– Det var många glada och värmande berättelser som handlade om precis det vi vill åstadkomma med kollektivtrafiken: att föra människor närmare det och dem man älskar. Ord som frihet och självständighet var återkommande, berättar David Widlund, marknadschef på Värmlandstrafik.

Detta berättade barn och unga att de använt sommarlovsbiljetten till:

  • Träffa kompisar
  • Åka till fritidsaktiviteter som bad, träning och nöjen
  • Upptäcka nya platser i Värmland
  • Ta sig till sommarjobb

Många föräldrar beskrev också en ekonomisk lättnad och att de sluppit många skjutsar under sommaren.

Stort resande i hela länet

Totalt gjordes i snitt 7 600 resor per dag med biljetten. I Karlstads tätort noterades fler än 300 000 resor, men även regionbussarna och tågen användes flitigt. Inom 900- och 600-linjenätet stod barn och unga för upp till 40 procent av resandet och i Karlstads stadstrafik för över 30 procent.

Ser man till det totala resandet i Värmlandstrafiks trafik ökade detta under perioden juni till augusti med 19 procent jämfört med 2024.

Värmlandstrafik kunde också se att flera hållplatser nära populära utflyktsmål fick ett ökat antal påstigande. Exempelvis ökade Skutberget och Mariebergsskogen med cirka 40 procent jämfört med sommaren 2024.

Totalt laddades nästan 27 000 biljetter ner. De mest aktiva resenärerna var ungdomar i åldern 14 till 17 år, som stod för 43 procent av resorna.

Fortsättning nästa sommar

Sommarlovsbiljetten finns med i Region Värmlands budget även för 2026. När årets satsning har utvärderats återkommer Värmlandstrafik med information om nästa års upplägg.

– Sommarlovsbiljetten är inte bara en investering i en roligare och mer jämlik sommar, utan också i framtidens resvanor. När unga får vana att resa kollektivt ökar chanserna att de fortsätter välja hållbart i längden, säger Elisabeth Björk.

Sommarlovsbiljetten i korthet

  • Kostnadsfri biljett som gällde för barn och unga födda 2005 eller senare.
  • Giltig mellan 9 juni och 17 augusti 2025.
  • Gällde på Värmlandstrafiks bussar, tåg, båtbussar samt anropsstyrd trafik.
  • Laddades ner till Värmlandstrafiks app efter ansökan.
  • 27 000 biljetter laddades ner. (2024 var drygt 60 000 personer mellan 0 och 19 år folkbokförda i Värmland. 38 000 var mellan 8 och 19 år.)
  • 533 000 resor gjordes med sommarlovsbiljetten.
  • 7 600 resor per dag i snitt.
  • Flest reste i Karlstad, men resandet ökade i hela Värmland.
  • Främsta användningsområden: träffa kompisar, fritidsaktiviteter, upptäcka nya platser, sommarjobb.

Elisabeth Björk
Regionråd (V) och ordförande i kollektivtrafiknämnden
elisabeth.bjork@regionvarmland.se
076-765 25 89

David Widlund
Marknadschef
david.widlund@regionvarmland.se
010-832 81 36

Sidan uppdaterad