Region Värmland / Nyhetsarkiv / 78 nya vårdplatser invigda på Centralsjukhuset i Karlstad

Åsa Johansson, regionstyrelsens ordförande, och Linda Hauge, verksamhetschef, klipper bandet vid invigningen av kirurgens nya lokaler på Centralsjukhuset.

78 nya vårdplatser invigda på Centralsjukhuset i Karlstad

78 nybyggda vårdplatser invigdes på Centralsjukhuset i Karlstad under fredagen.
De tillhör kirurgkliniken som flyttat in nya lokaler med tre vårdavdelningar.
– Vi är superglada för det här, säger Linda Hauge, verksamhetschef.

I februari tidigare i år startade bygget av den nya huskroppen på Centralsjukhuset, en tre våningar hög huslänga där de tre vårdavdelningarna flyttade in för två veckor sedan. Sedan dess har avdelningarna varit i vanlig drift.

– På tre dagar flyttade vi tre stora avdelningar, jag vet inte hur det gick till, skrattar Linda Hauge.

– På morgonen rondade vi i våra gamla lokaler, på eftermiddagen när vi kom tillbaka var allt klart och patienterna låg i sina nya sängar. Det var otroligt bra gjort av alla.

Under fredagen hölls den officiella invigningen av det nya huset. Regionstyrelsens nya ordförande Åsa Johansson klippte bandet tillsammans med Linda Hauge.

– Det här är första invigningen vi gör sedan vi invigde operationshuset 2016. Det är en stor händelse och början på en stor omvandling av Centralsjukhuset som kommer att pågå under många år. Centralsjukhuset är ett nav för den värmländska vården och vi ska fortsätta utveckla sjukhuset så att det är tillgängligt och hållbart för varenda värmlänning, säger Åsa Johansson.

Marianne Utterdahl och Eva Julin Dombrowe, ordförande respektive andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden:

– Jätteroligt att få vara med och inviga det här huset. Det bygger på samarbete i politisk enighet och med god samverkan med verksamheten.

Nya arbetssätt – en del i förberedelserna för Nya CSK

Efter bandklippningen visades lokalerna upp. Automatiserad läkemedelshantering, ett mer behovsanpassat måltidssystem och effektiva teamstationer är några av de nya arbetssätten som kirurgen är först ut på Centralsjukhuset att testa.

Hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Gjevert:

– Det är viktiga tester inför Nya CSK, den stora utvecklingen av Centralsjukhuset, så att vi kan bygga in de bra arbetssätten redan från början. Jag är väldigt tacksam över att vår personal här är med i det utvecklingsarbetet. Så detta är en glädjens dag.

För de tre vårdavdelningarna är den största skillnaden att så gott som samtliga 78 vårdplatser är enpatientrum. I tidigare lokaler delade flera patienter på både salar och toaletter. De nya enpatientrummen är både smittsäkrare och har bättre patientintegritet.

– Förut ägnade våra sjuksköterskor stora delar av sin tid åt att flytta patienter mellan de få enkelrum som vi hade. Där slösade vi mycket tid, säger Linda Hauge.

– Nu har vi också samlat tre avdelningar till samma ställe och vi har närmre till vissa av våra mottagningar och till akutmottagningen.

Ett snabbt och hållbart hus

Annette Andersson, chef för Regionfastigheter, gläds också över den nya utbyggnationen.

– Från beslut om att vi skulle bygga tills kirurgen flyttade in tog det två år, och de första moduldelarna på huset började monteras i februari. Vi är jätteglada över att huset är färdigt och att det gick så snabbt att bygga.

Huset är skapat av trämoduler som producerats på en värmländsk fabrik och av material från närliggande skogar.

– Så det är närproducerat i alla aspekter. Och så är det ett tillfälligt modulhus, vilket innebär att när vi är färdiga i den här byggnaden kan den återanvändas för andra ändamål. Så det är ett cirkulärt flöde.