Region Värmland / Nyhetsarkiv / Antalet Min vårdplan cancer via 1177 ökar

Antalet Min vårdplan cancer via 1177 ökar

Min vårdplan cancer erbjuds de flesta patienter som får en cancerdiagnos. Region Värmland arbetar sedan en tid tillbaka med att också kunna erbjuda den digitalt via 1177 och antalet patienter som väljer den vägen ökar stadigt.

Camilla Staaf är utvecklingsledare på Region Värmland och arbetar med Min vårdplan cancer.
– Min vårdplan cancer är ett viktigt kunskapsstöd som kan anpassas individuellt, men också ett kommunikationsverktyg som används mellan patienten och vården. Vårdplanen används för att skapa delaktighet och inflytande för patienter som fått en cancerdiagnos. Den innehåller bland annat kontaktuppgifter, egenvårdsråd samt information om sjukdomen, planerad vård och behandling, med mera. Vårdplanen ägs av patienten, men upprättas och utformas gemensamt av patienten och vården.

Min vårdplan digitalt

Från början kunde Min vårdplan enbart erbjudas i form av pappersmaterial som sammanställs i en pärm, men möjligheten att få Min vårdplan digitalt innebär att den följer patienten oavsett var vården ges. Den kommer även inom kort följa patienterna till en annan regions vårdgivare.

Införandet sker stegvis för de diagnoser som idag utreds via så kallade SVF, ett standardiserat vårdförlopp gällande cancer. Idag finns vårdplaner framtagna för tjock- och ändtarmscancer, prostatacancer, urinblåsecancer, peniscancer, bröstcancer, lungcancer, tumörer i centrala nervsystemet, huvud-halscancer, myelom, livmoderhals- och vaginalcancer, livmoderkroppscancer samt äggstockscancer. Snart tillgängliga vårdplaner är skelett- och mjukdelssarkom samt akuta leukemier barn. Den första digitala vårdplanen i Värmland skapades på kirurgkliniken i december 2019 och hittills har 1100 värmländska patienter fått sin vårdplan via 1177.se.
– Det är en stor fördel att de patienten som vill vara digitala får tillgång till sin vårdplan när och hur de vill oavsett om det är via smartphone, läsplatta eller dator. Det minskar också administrationen för vårdpersonalen jämfört med att hantera papperspärmen, säger Camilla Staaf.

Vad innebär det för patienten att få tillgång till vårdplanen digitalt?

– De patienter som har vårdplanen digitalt har mindre behov av att ringa vården. Det beror på att man kan använda en chattfunktion för snabba, icke akuta, frågor. Man får som patient tydligt information när en vårdplan tas över till en annan enhet/klinik. Om en vårdplan för prostatacancer startas upp hos urologen så får patienten en namngiven kontaktsjuksköterska och inför till exempel en strålbehandling skickas vårdplanen över till Onkologikliniken. Där får patienten en ny namngiven kontaktsjuksköterska och hen kan nu välja att ställa frågor via chattfunktionen eller ta stöd i det material som ges ut i vårdplanen steg-för-steg. Det, och att vårdplanen uppdateras med informationsmaterial i den utrednings-/behandlingstakt som patienten befinner sig i, leder till att patienten är välinformerad utan att behöva kontakta vården, säger Camilla Staaf.