Region Värmland / Nyhetsarkiv / Rapport om sårbarheten i det värmländska näringslivet

Rapport om sårbarheten i det värmländska näringslivet

Region Värmland har tagit fram en ny rapport för att kartlägga hur sårbart det värmländska näringslivet är. Analysen ska hjälpa regionen och de värmländska kommunerna att kraftsamla inför framtiden.

I rapporten ”Sårbarhetsanalys av det värmländska näringslivet” framgår det att Värmland har en påtaglig sårbarhet inom flera områden, exempelvis låg utbildningsnivå och en könssegregerad arbetsmarknad.

– Rapporten visar att det råder kraftiga skillnader på kommunnivå där sårbarheten både har minskat, varit oförändrad och i vissa fall till och med ökat. Men det är viktigt att lyfta fram att det också finns positiva resultat i rapporten som visar att sårbarheten även har minskat i vissa områden, till exempel minskat beroende av enskilda företag och att länet generellt går mot en mindre sårbar riktning, säger Stina Höök (M), ordförande för regionala utvecklingsnämnden.

Regionalt utvecklingsuppdrag

Region Värmland har tagit fram rapporten baserat på det regionala utvecklingsuppdrag som regionen har. Rapporten ska sätta ljuset på utmaningar och möjligheter som regionen tillsammans med kommunerna har för att stärka ett attraktivt näringsliv i Värmland.

– Sårbarhetshantering ger samhället bättre motståndskraft. Genom att identifiera sårbarhet kan vi förbereda oss och därmed vara handlingskraftiga på rätt sätt när något händer så att återhämtningen inte behöver bli lika omfattande, säger Sandra Svennberg, enhetschef för regional utveckling.

Ska öka kunskapen

Huvudsyftet med rapporten är att öka kunskapen om den värmländska sårbarheten så att beslutsfattare, tjänstepersoner, näringsliv och civilsamhälle kan kraftsamla för att mildra framtida lågkonjunkturer med påföljder som exempelvis ökad arbetslöshet och göra Värmland mindre sårbart.

– I Värmlandsstrategin lyfter vi vikten av ett konkurrenskraftigt och attraktivt näringsliv med både spets och bredd. För detta är det viktigt att konstatera vart vi är sårbara så vi har möjlighet att se över det och verka för konkurrenskraft och attraktivitet, säger Stina Höök.

Kontakt:

Stina Höök (M), ordförande regionala utvecklingsnämnden
stina.hook@regionvarmland.se

Sandra Svennberg, enhetschef regional utveckling
sandra.svennberg@regionvarmland.se

Framtagning av rapporten

Region Värmland har byggt rapporten på en vedertagen metod och på ren statistikinhämtning för att få en objektiv bild och därför inte inhämtat material från till exempel kommuner eller näringslivsorganisationer.

Förutom SCB:s öppna statistikdatabas har analysen i rapporten byggts på inköpta mikrodatabaser från SCB:s företags- och individregister där statistiska mått om sårbarhet har baserats på Tillväxtverket och Svenskt Näringslivs samlade forskning och underlag kring sårbarhet.

Här hittar ni rapporten. Pdf, 1 MB.