Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland på plats i Arendal

Region Värmland är på plats i Arendal tillsammans med Oslo-Stockholm 2.55 för att prata om varför det är så viktigt att få till en bättre tågförbindelse mellan huvudstäderna.

Region Värmland på plats i Arendal

Fri rörlighet och kunskapshöjande samarbeten är några av punkterna som Region Värmland lyfter under sin medverkan under Arendalsuka i Norge. Deltagandet är en del av regionens arbete för att stärka relationen över gränsen.

Region Värmland är en av ägarna till Oslo-Stockholm 2.55 AB och är därför på plats i Arendal för att prata om den värdefulla relationen mellan Sverige och Norge samt varför det är så viktigt att få till en bättre tågförbindelse mellan huvudstäderna.

– Genom att knyta ihop Stockholm och Oslo så knyter vi även ihop hela sträckan emellan vilket skapar en oerhört stark arbetsmarknadsregion som både Sverige och Norge skulle ha en stor nytta av. Det skapar också möjligheter att förena arbetet med gemensamma utmaningar inom till exempel områden som grön omställning och kompetensförsörjning med hållbara och långsiktiga lösningar, säger Eleonore Åkerlund, regional utvecklingsdirektör.

Ökat behov av kunskap och dialog

När gränsen mellan Norge och Sverige stängdes under pandemin utmanades det gränsöverskridande arbetet och medförde stora konsekvenser för företag och personer som lever och verkar i gränsregionerna.

– De nya förutsättningarna har ökat behovet av kunskap och av dialog. Kunskap behövs för att lära oss mer och för att stå väl rustade inför nästa kris. Dialog behövs för att resonera om konsekvenserna av pandemin och för att diskutera framtida samarbeten, det är därför vi väljer att medverka under Arendalsuka, säger Eleonore Åkerlund.

Baseras på rapporten

Utgångspunkten för deltagandet är den rapport som Region Värmland publicerades tidigare i år, “Sverige-Norge – Gränslösa möjligheter”. Syftet med rapporten är att den ska bidra till konkreta åtgärder.

– Under vår medverkan sätter vi ljuset på några av de här frågorna. Vi kommer att göra en kort presentation av rekommendationerna och prata om varför det gränsöverskridande arbetet är så viktigt, säger Eleonore Åkerlund.

Om Arendalsuka

Arendalsuka är en demokratisk mötesplats för alla som är engagerade i samhällsfrågor. Evenemanget är till för den som vill lyssna på, debattera och lösa dagens och morgondagens samhällsutmaningar.

Runt 1 000 evenemang och 200 montrar fyller Arendals centrum under fem dagar i augusti varje år.

Mer information om seminariet.