Frågor och svar om parkering

Här hittar du vanliga frågor och svar om att betala parkering med e-tjänstekort.

Saknar du svar på någon fråga, kontakta parkeringcsk@regionvarmland.se.

Vad kan jag göra i Swappaccess kundportal?
Swappaccess är namnet på betallösningen som ligger bakom kundportalen för parkeringen till sjukhusets personalparkering med bom. Du kan administrera de uppgifter du registrerat, exempelvis telefonnummer, e-post och bankkort. Du kan lägga till och ta bort fordon, se kvitton samt när och var du parkerat.

Kan jag få ett kvitto efter jag parkerat?
Ja, ett kvitto kommer automatiskt till den e-postadress som du har registrerat, likaså fakturan om du valt fakturabetalning.

Kvittot går även att få fram om du loggar in på din sida i kundportalen. I kundportalen har du även möjlighet att välja att inte få något kvitto skickat till din e-postadress.get för det betalkort du registrerat på kontot. Varje transaktion kommer även att framgå av kontoutdraget.

Jag har fått en restskuld på mitt Swappaccess konto och kommer därför inte in på min parkering, hur gör jag?
Om du har fått en restskuld på ditt konto så kan det bero på något av dessa saker:

1. Du har fått ett nytt betalkort eller ditt betalkort har gått ut i datum.
Om du har fått ett nytt betalkort så behöver du uppdatera kortets uppgifter på ditt konto.
Logga in på www.swappaccess.com med ditt konto och klicka sedan på ”Ändra” bredvid ditt kort som ligger inlagt och fyll i de nya uppgifterna.

 

2. För lite pengar på kontot
Kontrollera att tillräcklig summa finns tillgängligt på kontot.

Eventuellt för över pengar till kontot.

Logga in på www.swappaccess.com för att sedan klicka på knappen ”Betala restskuld”.

 

3. Restskulden är under 10 kr och du har Nordea som bank

Vi har noterat att summor som är under 10 kr och kunder som har Nordea som bank kan få en restskuld för att banken nekar transaktionen.

Det du behöver göra då är att öppna upp ditt betalkort för alla internetköp i 60 minuter och sedan logga
in på www.swappaccess.com för att sedan klicka på knappen ”Betala restskuld”.

Efter att du har betalat restskulden så ska det gå bra att parkera igen.

 

Vilken typ av betal- eller kreditkort kan registreras?
Du kan registrera Visa- eller Mastercard-kort. Ditt kort måste vara öppet för internetköp för att använda tjänsten. Kontakta din bank om du är osäker om ditt kort är öppet för internetköp.

Vad betyder det när det står ett restbelopp i displayen vid utfart?
Troligtvis har den automatiska betaltransaktionen misslyckats. Systemet kommer automatiskt att göra försök att dra betalningen från ditt kort. Du behöver fylla på ditt kort så att ditt restbelopp kan dras. Innan det är åtgärdat kan du inte använda tjänsten för att parkera.

Det här problemet kan också inträffa om ditt kort har blivit ogiltigt av någon anledning.

Vad ska jag göra för att kunna parkera om kreditkortet som är kopplat till kontot har blivit spärrat eller utbytt?
Du ändrar ändra dina kortuppgifter i kundportalen.

Kan arbetsgivaren verkligen tvinga personalen att registrera sitt Visa- eller Mastercardkort på nätet?
Om någon är tveksam till att registrera betalkort kan de öppna ett kort via sin bank som enbart är för den här registreringen och transaktionerna.

Det är även möjligt att betala p-avgiften via faktura en gång i månaden, en faktua som skickas via e-post.

Fortfarande är det möjligt att utan kostnad parkera på parkeringsplatserna vid Sommarro och intill NWT- huset, där gäller de gamla p-bevisen tills vidare.

Måste kortet vara öppet för internetköp om jag alltid parkerar på tider när det är gratis?
Nej, då räcker det att kortet är öppet för internetköp när du registrerar kortet första gången på ditt konto i Swappaccess.

Vad händer om jag inte har pengar på mitt konto när jag ska köra in eller ut från parkeringen?
Du kommer in som vanligt men det blir problem när du ska köra ut, det är då betalningen sker och då måste det finnas täckning på kontot för att bommen ska öppnas. Du släpps ut från parkeringen men med en registrerad restskuld på ditt konto. Denna restskuld måste betalas innan ny infart kan göras på parkeringen. Du får ett mail till den mailadress du registrerade när du skapade kontot med information om att du har en restskuld.

Vid problem vid utfart kan du kontakta kundtjänst via hjälpknappen i pelaren.

Hur debiteras parkeringsavgiften?
Avgiften dras direkt från det Visa eller Mastercard som du kopplar till ditt konto när du avslutar din parkering.

Om du väljer faktura som betalningsalternativ  i Swappacess kommer du att få en samlingsfaktura en gång i månaden till den e-postadress som uppger i systemet. En avgift på 25 kr debiteras varje faktura.

Betalning via autogiro är ej möjligt.

Går det att betala parkeringsavgift med faktura?
Ja, du väljer  faktura i Swappacess och kommer då att få en samlingsfaktura en gång i månaden till den e-postadress som uppger i systemet.

En avgift på 25 kr debiteras varje faktura. Betalning via autogiro är ej möjligt.

Vill du ändra ditt abonnemang till fakturabetalning
Om du redan har ett abonnemang i Swappaccess men vill byta från kort- till fakturabetalning, så måste du ändra en del uppgifter i Swappaccess. Det gör du genom att lathunden som finns på denna sida.

Var hittar jag min registreringskod som jag behöver för att teckna abonnemanget?
Den registreringskod du ska använda för att teckna ett abonnemang består av de 11 sista siffrorna i det kortnummer som står på framsidan av ditt e-tjänstekort.

Varför får jag inget bekräftelsemejl när jag registrerat mig?
Det kan bero på att du har ett filter för skräppost. Bekräftelsemejlet innehåller en länk och vissa filter för skräppost kan blockera länkar. Det kan också vara så att du har något annat program för säkerhet installerat som stoppar mejlet, exempelvis ett antivirusprogram.

Följ den här ordningen för att lösa problemet:

  1. Gå in i dina inställningar och se till att e-post från noreply@swappaccess.com är godkänt att ta emot.
  2. Meddela kundtjänst att du inte fått bekräftelsemejl.
  3. Du får ett mejl tillbaka från kundtjänst att registreringen som inte gav ett bekräftelsemejl är bortplockad.
  4. Gör ett nytt försök att registrera dig.
  5. Om du fortfarande inte får ditt bekräftelsemejl, upprepa procedur från 2.
Viktigt att veta: Det är endast du själv som kan bekräfta din egen registrering via din epost. Kundtjänst kan inte bekräfta din registrering, det har med säkerheten att göra. Det är därför du behöver följa stegen ovan.

Jag glömde registrera mitt e-tjänstekort när jag skapade kontot, kan jag göra det i efterhand?
Logga in på ditt konto. Under Fordon kan du klicka på plustecknet, sedan välja MiFare som ID-bärare och lägga till de 16 sista siffrorna i ditt e-tjänstekort som serienummer. Tryck Ok.

Jag skrev fel mailadress när jag registrerade mig så jag får inget bekräftelsemail. Vad gör jag nu?
Tills du har bekräftat kontot genom länken i bekräftelsemailet är ditt konto obekräftat. Efter 48 timmar som obekräftat raderas kontot och du kan då logga in igen. Om du behöver skapa ett konto inom de 48 timmarna kontakta parkeringcsk@liv.se för att få hjälp att radera ditt konto.

Hur går jag tillväga om mitt kort inte fungerar trots att jag registrerat det i Swappaccess?
Om bommen inte öppnas, kolla först datum på själva e-tjänstekortet så att det inte slutat gälla. Det kan även ha blivit fel när du tecknat ditt abonnemang. Kolla här så att du lämnat rätt uppgifter i samband med registreringen.

Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord i Swappaccess kundportal?
Under inloggningsrutan finns en länk Glömt lösenord som du kan klicka på. Följ instruktionerna i länken.

Är det säkert att registrera mitt bank- eller kreditkort?
Systemet kräver att kortet är öppet för återkommande internetköp (precis som flera andra tjänster såsom Viaplay, Spotify etc). SwappAccess använder Netaxept för säkra internetbetalningar. Det är en av Nordens största plattformar för e-handel. Lösningen är certifierad enligt senaste och gällande regelverk för e-handelstransaktioner.

När kortnumret registreras görs det via en krypterad kommunikationskanal. Kortnumret lagras varken hos landstinget eller hos parkeringstjänsten SwappAccess, utan lagras bara hos en så kallad "betalningsförmedlare" som är den som kommunicerar transaktionerna med din bank. Som nämns ovan använder SwappAccess betalningsförmedlaren Nets, som uppfyller kraven i standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

Vem får parkera vid centralsjukhusets personalparkering som har bom?
För att parkera på sjukhusets "bomparkeringar" måste man ha en anställning hos landstinget, inneha ett giltigt e-tjänstekort samt vara ansluten sig till betalsystemet SwappAccess.

För övriga medarbetare som har det gamla p-beviset är det till exempel möjligt att parkera på personalparkeringarna vid Sommarro och NWT-huset.

Vad ska jag göra om bommen till parkeringen inte öppnas vid in- eller utfart?
Kontakta kundtjänst via hjälpknappen i pelaren.

Vad ska jag göra om bommen står öppen vid infart eller utfart när jag ska parkera?
Läs e-tjänstekortet som vanligt vid pelaren. Blir det problem kontakta kundtjänst via hjälpknappen i pelaren så hjälper de dig att kontrollera så du hamnar i fas med parkeringen. Du kan även avsluta din parkering via kundportalen. Du kan logga in på din sida via den här direktlänken.

Vad gäller för vikarier, timanställda med flera som ej är fast anställda?
För att parkera vid centralsjukhusets personalparkeringar som har bom måste man ha en anställning hos landstinget, inneha ett giltligt e-tjänstekort samt vara ansluten till parkeringssystemet Swappaccess.

Övriga medarbetare erbjuds att parkera på de personalparkeringar som finns vid Sommarro idrottsplats och intill NWT-huset (infart från Våxnäsgatan). Det är gratis att parkera på dessa båda p-platser under förutsättning att något av följande tillstånd är placerade i framrutan:

  • Det gamla parkeringstillståndet (som kunde erhållas fram till våren 2017).
  • Utdrag eller kopia ur parkeringssystemet Swappaccess (anställd med giltligt e-tjänstekort ansluter sig via länk ovan till Swappaccess och skriver ut kopia på avtalet (se lathund på intranätet under "Stöd och service" - "Parkering för personal och besökare").
  • Tillfälligt tillstånd undertecknat av ansvarig chef (för timanställda och för personal med korta vikariat etc).
Varför måste registreringsnumret anges när jag registrera mig?
Swappaccess är ett system som ofta använder kameror för avläsning av registreringsskylten för förenklad in- och utkörning. Därför är registreringsnumret vad vi kallar en primär ID-bärare, dvs något som måste fyllas i även då kameror inte används. På sikt kommer parkeringssystemet att kompletteras med kameror på bommarna som läser av den främre registreringsskylten och automatiskt öppnar bommarna för en snabbare passage, men man kan använda sitt e-tjänstekort även om man har en lånebil som man inte registrerat på kontot, eller om den främre skylten av någon anledning inte kan läsas av.

Varför accepteras inte mitt registreringsnummer?
Skriv in ditt registreringsnummer utan mellanslag, till exempel LFV935.

Hur lägger man till och tar bort fordon från systemet?
Det gör du i din sida på kundportalen.

Vi är två personer som delar på en bil. Ibland kommer vi samtidigt, ibland kör en av oss bilen till jobbet och den andra tar bilen hem. Hur ska vi göra?
Här hittar du en lathund som beskriver hur du ska göra.

Hur gör jag om jag har en tillfällig bil, till exempel har en lånebil för att ordinarie bil är på verkstad eller om jag lånat grannens bil?
Inpassage sker med e-tjänstekort och då spelar det ingen roll vilken bil man kommer med (fungerar alltså med lånebil utan att man behöver göra något extra). Dock måste det registreringsnummer som du registrerar på systemet vara unikt, förslagsvis din egen bil.

Vi är två eller flera personer som samåker de flesta dagar i månaden men ibland måste vi ta var sin bil. Hur ska vi göra?
Här hittar du en lathund som visar hur du ska göra.