Region Värmland logga

Sju nya personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp godkända

Styrgruppen för nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård (SKS) har godkänt sju nya vårdförlopp.

Styrgruppen för nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård (SKS) har fattat beslut om att godkänna personcentrerat och sammanhållet vårdförlopp för:

• Diabetes med hög risk för fotsår
  • Grav hörselnedsättning
  • Höftledsartros proteskirurgi
  • Inflammatorisk tarmsjukdom (IBD)
  • Palliativ vård
  • Schizofreni fortsatt stöd och vård
  • Venös sjukdom i benen – varicer och venösa bensår

Hantering av godkända nationella kunskapsstöd inkl. vårdförlopp

Efter remissomgång och behandlade remissvar godkänns kunskapsstöden på nationell nivå. Region Värmlands kunskapsstyrningsorganisation tar emot de godkända kunskapsstöden och genomför en kartläggning av nuläge och önskat läge, och förbereder därigenom för implementeringen.

Våra lokala programområden (LPO), sakkunnig och utvecklingsledare, leder arbetet med införandet av kunskapsstödet tillsammans med en utsedd lokal arbetsgrupp (LAG). Tillsammans med LAG ansvarar LPO för att arbetet förankras hos berörda verksamhetschefer.

Verksamhetschef bär ansvaret för att kunskapsstöd införs. Det primära stödet utgörs av respektive LPO tillsammans med LAG.

Vid behov av vägledning eller stöd med ärendeberedning av förslag till beslut i till exempel prioriterings- och resursfrågor kan LPO vända sig till kunskapsstyrningsrådet. Kunskapsstyrningsrådet både vägleder vid behov och är stödjande i beredning av kunskapsstyrningsärenden som hanteras och beslutas av hälso- och sjukvårdsledningen.

Införandet av de nationellt godkända kunskapsstöden inklusive vårdförlopp är en förutsättning för att vi ska nå målet en god och jämlik hälso- och sjukvård i hela Sverige.

Vårdförlopp och ansvarigt LPO

Endokrina sjukdomar
Sakkunnig: Jakob Skov
Utvecklingsledare: Annika Kjellman