Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Aktuellt på området

Aktuellt på området

Här kommer information om den årliga lägesrapporten på ämnet som skickas till Socialdepartementet samt länkar till mer information om några pågående arbete inom psykisk hälsa och suicidprevention.

Årlig lägesrapport om psykisk hälsa och suicidprevention

Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen har skickat in den årliga lägesrapporten till Socialdepartementet inom uppdraget att följa, utvärdera och stödja genomförandet av statens insatser inom ramen för överenskommelsen psykisk hälsa och suicidprevention 2020–2023.

Socialstyrelsens och Folkhälsomyndighetens gemensamma lägesrapport 2022

Pågående arbete inom psykisk hälsa och suicidprevention

Tre utvärderingar

Inom ramen för uppdraget att följa, utvärdera och stödja genomförandet av statens insatser inom ramen för överenskommelsen psykisk hälsa och suicidprevention 2020–2023 har Folkhälsomyndigheten inlett tre utvärderingar. Utvärderingarna ska undersöka hur länsgemensamma stimulansmedel påverkat arbetet med att främja psykisk hälsa, förebygga psykisk ohälsa, erbjuda stöd och behandling på ungdomsmottagningar samt förebygga suicid i län, regioner och kommuner. Här kan du läsa om de pågående utvärderingarna, vilka som deltar och hur arbetet går.

Projekt för att minska stigmatisering vid psykisk ohälsa och suicid

Folkhälsomyndigheten har ett uppdrag att genomföra kunskapshöjande insatser för att bidra till att minska stigma kopplat till psykisk ohälsa och suicid. Som en del i det uppdraget samverkar myndigheten med några utvalda regioner för att stärka deras främjande och förebyggande utvecklingsarbete inom området.

Målet är att arbetet med att minska stigmatisering vid psykisk ohälsa och suicid ska bli en del av regionernas ordinarie verksamhet. Lyssna gärna till de regionala samordnarna som berättar om hur ett utvecklingsarbete kan bedrivas.