Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 38 2022

Läkemedelsnytt vecka 38 2022

Ta del av nytt om läkemedel.

Utbildning för gasombud i höst

En salsutbildning för gasombud kommer att hållas den 1 november 2022. Utbildningen är aktuell för såväl nya gasombud som de som är i behov av repetitionsutbildning. Enligt regionens rutin för gasombud, Arbetsbeskrivning gasombud (RUT-10558), ska repetitionsutbildning genomföras vartannat år. Anmälan görs i Utbildningsplattformen.

Du har väl laddat ner nationella Strama-appen?

Sedan ett par år ger Folkhälsomyndigheten, Läkemedelsverket och Strama gemensamt ut behandlingsrekommendationer för vanliga infektioner i öppenvård, det så kallade "regnbågshäftet". Det innehåller i stort sett samma information som de terapirekommendationer Strama tidigare gav ut lokalt och har sedan något år tillbaka ersatt dessa.

Nu finns också en nationell Strama-app "Strama nationell" som innehåller samma rekommendationer som ”regnbågshäftet” samt en hel del annat inklusive riktlinjer för empirisk antibiotikabehandling vid akut omhändertagande av infektiösa bakteriella infektioner på sjukhus. "Strama nationell" ersätter den lokala Värmlands-varianten, som nyligen tagits bort. Webbversionen finns här Strama Nationell (infosynk.se) och appen finns i Region Värmlands app-bibliotek och där appar finns.

Rekommendationer för preoperativ antibiotikaprofylax finns inte i appen, då det saknas nationell konsensus. Lokala rekommendationer återfinns i stället i Vida.

Det här är läkemedelskommittén - Max Wirén

Porträtt av Max Wiren

Max Wirén jobbar som apotekare och är sekreterare i läkemedelskommittén.

Vilken är din roll i läkemedelskommittén?
Jag är sekreterare.

Hur länge har du varit medlem i läkemedelskommittén?
Jag har varit medlem i läkemedelskommittén sedan 2013.

Är du medlem i någon terapigrupp?
Ja, i endokrinologi och infektion (Strama).

Har du något läkemedelsområde som du brinner lite extra för?
Jag arbetar en del med läkemedelsstatistik och är intresserad av alla läkemedelsområden, men jag tycker att det är spännande med Region Värmlands arbete med att förbättra både antibiotikaförskrivningen och vår användning av beroendeframkallande läkemedel.

Vad gör du gärna på din fritid?
Jag umgås med min stora familj, springer långa löprundor och tillbringar tid i sommarstugan.

Aktuella restnoteringar

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet rörande aktuella restnoteringar, utgående läkemedel samt licensläkemedel.

• Uppdaterat: Adrenalin lösning i förfylld injektionspenna 150 μg, 300 μg.
  • Avslutad restnotering: Insuman Basal SoloStar och Xyloproct rektalsalva och suppositorium finns nu åter att tillgå.

Ta del av den fullständiga informationen via:
Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel (regionvarmland.se/vardgivarwebben).