100 trappsteg om dagen förändrar livet

Ta minst 100 trappsteg eller armtag per dag. Det kan hjälpa dig att bli starkare, få bättre kondition och balans och känna dig glad och pigg.

När Per Anders Ygberg var 92 år började han gå i trapporna hemma i flerbostadshuset. Han fick tillbaka balansen och han mådde mycket bättre psykiskt. Om det handlar en film som organisationen Suicide Zero tagit fram tillsammans med projektet 08fri.Masters.

Med inspiration från den filmen vill även Region Värmland berätta om hur 100 trappsteg eller armtag kan förändra livet.

Bild på äldre man som går i en trappa, en utomhusläktare på en idrottsarena

Upp och ner för trapporna på en läktare kan ge styrka och balans.

100 trappsteg eller armtag om dagen är härlig vardagsmotion som ger dig starkare muskler, bättre balans och bättre kondition. Dessutom blir du gladare och piggare.

Korta och långa trappor kan du hitta både inne och ute och du kan motionera varje dag oavsett väder – när det passar dig och där det passar dig.

Om du har svårt med balansen – tänk på att välja en trappa med ett bra räcke, gärna på båda sidor om dig, så du kan hålla i dig. Och finns det hiss kan du gärna åka hiss ner, men gå upp.

En kvinna i rullstol rullar uppför en bro

100 armtag om dagen ger dig som är rullstol bra motion.

Är du rullstolsburen – hitta lagom stora backar som passar just dig. Börja med svag lutning och byt backe när du känner att du klarar ökad lutning.

Mer om 100 trappsteg

100trappsteg.se kan du läsa mer om 100 trappsteg och titta på flera filmer som berättar varför det är bra att ta 100 trappsteg eller armtag per dag.

I september kommer du hitta Region Värmlands egna filmer här.

#100trappsteg

När du tagit dina trappsteg eller armtag – glöm inte att tagga #100trappsteg eller #100tag i sociala medier.

Kampanj hösten 2020

Läs mer om kampanjen 100 trappsteg och Balansera mera – för bättre hälsa, styrka och balans