Balansera mera

Risken för att du ska tappa balansen och ramla ökar med åren. Du kan förebygga fallskador genom att röra på dig, äta bra och se över dina mediciner.

Risken för fallskador, som sprickor och brott i skelettet ökar när vi blir äldre. Det beror på att skelettet blir skörare med åren. Redan vid 30 års ålder börjar också en naturlig nedbrytning av muskler och processen går allt snabbare efter 50. Samtidigt får många även sämre balans och syn.

Men var och en kan göra mycket för att själv förebygga fallolyckor. Den nationella kampanjen Balansera mera genomförs varje år under vecka 40. Kampanjen utgår ifrån att det finns tre viktiga områden när man förebygger fallolyckor.

Mat – Ät näringsriktigt för att behålla din balans.
Motion – Träna och motionera för att få bättre balans.
Mediciner – Se över dina mediciner för att minska risken att falla.

Fallolyckor

År 2018 föll 2 560 personer i Värmland så illa att de behövde läggas in på sjukhus. Av dem var det 1 876 som var 65 år eller äldre.

Samma år dog 48 personer på grund av en fallolycka. 42 av dem var 65 år eller äldre.

socialstyrelsen.se kan du få mer information om fallolyckor i Värmland.

Mer om Balansera mera

Socialstyrelsen samordnar kampanjen Balansera mera och tar fram material som finns att hämta på socialstyrelsen.se.

#balanseramera

Tagga gärna #balanseramera i sociala medier.

Kampanj hösten 2020

Läs mer om kampanjen 100 trappsteg och Balansera mera – för bättre hälsa, styrka och balans