Onemed - Retur och reklamation

Så här hanterar du en situation när något har gått fel med leverans eller en beställd vara, eller om en vara ska gå i retur på grund av felbeställning.

Tänk på

  • Produkt skall reklameras inom 8 dagar efter varans mottagande. Kontakta alltid Onemeds kundsupport.
  • Om leveransen innehåller fel produkt än vad som är beställt eller om transportförpackningen är trasig, kontakta Onemeds kundsupport för återtagande av varorna samt överenskommelse om ny leverans. I detta fall står Onemed för fraktkostnaden.
  • Om retur sker på grund av felbeställning har förskrivaren eller patienten rätt att returnera vara i obruten inneförpackning. Varan krediteras men frakt och logistik betalas av beställarenheten. Hur produkten ska returneras görs det upp i kontakt med kundsupport.
  • Icke upphandlade produkter liksom överblivna produkter kan inte returneras.

Felrapport och avvikelse

Det är viktigt att avvikande händelser rapporteras. Vid problem med beställning eller ifall leveransfel har uppstått så ska en felrapport skickas via mejl till vår avtalskontroller, se kontaktuppgiter nedan.

Defekt eller trasig produkt

Denna information gäller ifall en produkt vid leverans är defekt eller trasig alternativt att detta händer vid användning av produkten.

Varje leverantör har information i sitt avtal hur trasig produkt ska anmälas. Leverantören till produkten behöver ofta följande information:

  • Leverantörens artikelnummer på produkten.
  • Lotnummer som står på kartongen.
  • Att man sparar en produkt ur samma kartong.
  • Spara även den trasiga produkten, om den inte är använd.

Skriv en kort sammanfattning om vad som hänt, exempelvis:

  • Var den trasig när produkten packades upp?
  • Hände något vid användning?
  • Var någonstans sitter skadan på produkten.

Denna information tillsammans med patientens namn, förskrivarens namn och mejladress skickas vidare till Therese Lundström, som tar kontakt med leverantören.