Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel barn och unga

09 12 21 Toalettstolar med inbyggd lyftanordning som gör det lättare att resa sig upp och sätta sig ned

Nivå:

Förskrivare:

Leg. arbetsterapeut
Leg. sjukgymnast/leg. fysioterapeut

Målgrupp:

Barn med funktionsnedsättning som medför stora svårigheter att sätta/resa sig.

Kriterier:

Aktivitetsbegränsning som innebär svårighet att sätta/resa sig från toalettstol och det finns behov av kontinuerligt stöd för att komma ner i sittande och åter upp i stående.

Mål med hjälpmedlet:

Möjliggöra förflyttning till/från toalett och att självständigt sköta toalettbehov.

Förskrivning av flera:

Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.

Övrigt:

_________________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Bedömning

• Andra toalettsitsar ska ha provats först.
  • En förutsättning för att använda denna toalettstol är att man blir självständig i toalettsituationen och förflyttningen till och från denna.
  • Barnet/ungdomen bör kunna nå ned med sina fötter i golvet. Ska inte användas tillsammans med pall då detta kan innebära en risk vid uppresningen.
  • Ska förflyttning ske till och från rullstol bör den vägghängda modellen väljas för att rullstolen ska komma tillräckligt nära.
  • Toalettlyft som kräver fast installation erhålls via bostads-anpassningsbidrag.

Utprovning

Då det är en lyftanordning kan det finnas en risk att använda bälten och selar.

Uppföljning

En gång per år. Oftare till en början.