Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel barn och unga

12 31 09 Fristående lyftbågar

Nivå:

Förskrivare:

Leg.arbetsterapeut
Leg.sjukgymnast/leg. fysioterapeut

Målgrupp:

Barn med funktionsnedsättning som medför svårighet att förflytta sig liggande i säng.

Kriterier:

Aktivitetsbegränsning som innebär svårigheter att förflytta sig i liggande ställning i säng.

Mål med hjälpmedlet:

Möjliggöra självständiga lägesändringar i säng eller mer aktivt kunna medverka i personlig omvårdnad i säng.

Förskrivning av flera:

Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.

Övrigt:

______________________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Bedömning:

Tänk på att både lyftbågen och underredet kan vara ett hinder vid förflyttning samt vid användning av personlyft.

Utprovning:

• Viktigt att informera brukare och närstående/personal att lyftbågen är tänkt att användas som hjälp vid förflyttning i sängen och inte som en hjälp att komma upp i sittande då den ofta försvårar uppresningen.
  • Viktigt med rätt justering i djup- och höjdled. Bästa och starkaste greppet om galgen får man om händerna greppar efter varandra istället för bredvid varandra.

Övrigt:

Kontraindikationer kan finnas för personer med vissa funktionsnedsättningar eller sjukdomar.