Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel barn och unga

24 13 09 Brytare för elektriska anordningar

Nivå:

Förskrivare:

Leg. arbetsterapeut
Leg. logoped

Målgrupp:

Barn med svår funktionsnedsättning som rör kontroll över och koordination av viljemässiga rörelser.
Barn med kognitiva funktionsnedsättningar som innebär nedsatt abstraktions-, perceptions-, inlärnings- eller minnesförmåga.

Kriterier:

Aktivitetsbegränsningar och/eller delaktighetsinskränkningar som innebär stora svårigheter i handens finmotoriska användning.
Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att genomföra koordinerade handlingar att styra och använda teknik.
Aktivitetsbegränsningar och/eller delaktighetsinskränkningar som innebär stora svårigheter att planera uppgifter stegvis, genomföra, avsluta och upprätthålla aktiviteter som till exempel att styra och använda teknik i närmiljö.

Mål med hjälpmedlet:

Att ge ökad självständighet och delaktighet i vardagliga aktiviteter avseende omgivningskontroll.

Förskrivning av flera:

Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.

Övrigt:

Byte av standardbatteri bekostas av patienten.

Råd i förskrivningsprocessen

Bedömning

• Bedöm barnet/ungdomens förmåga att hantera hjälpmedlet.
  • Bedöm vilka begränsningar inom aktivitet och delaktighet som barnet/ungdomen har utifrån sin funktionsnedsättning.

Utprovning

• Börja inlärningen i en konkret sitation där personen barnet/ungdomen är motiverad att använda hjälpmedelet.