Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel vuxna

12 03 09 Underarmskryckor (RA-kryckkäpp)

Nivå:

2b, 2c

Förskrivare:

Leg.arbetsterapeut
Leg. fysioterapeut/ Leg. sjukgymnast

Målgrupp:

Personer med funktionsnedsättning som medför svårighet att gå och nedsatt rörlighet och/eller styrka i arm/hand.

Kriterier:

Aktivitetsbegränsning som innebär behov av stöd eller avlastning vid gång då behovet av stöd eller avlastning inte kan tillgodoses med armbågskrycka eller stödkäpp.

Mål med hjälpmedlet:

Möjliggöra att förmågan att gå bibehålls/förbättras. Förebygga fall eller motverka inaktivitet.

Förskrivning av flera:

Ja, parvis

Övrigt:

___________________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Bedömning:

Bedöm funktionsnivå för personer med generell ledpåverkan och överväg alternativa hjälpmedel t ex käpp/kryckkäpp med justerbart handtag eller RA-rollator.

Bedöm modell avseende justerbar längd, typ av underarmsstöd och handtag liksom max brukarvikt.

Utprovning:

Utrusta kryckkäppen vid förskrivning med doppsko och vid behov isdubb.

Vid höjdinställning ska brukaren stå rak med avslappnade axlar med armbågen böjd i 90 grader så att underarmen vilar på underarmsstödet och justera handtagets avstånd och inställning.

Instruera hjälpmedlets användning såsom gång- och trappteknik.

Informera brukaren om behov av att regelbundet kontrollera förslitning av doppsko och isdubb.