Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel vuxna

24 13 09 Brytare för elektriska anordningar

Nivå

2b

Förskrivare

Leg.arbetsterapeut
Leg.fysioterapeut/Leg.sjukgymnast

Målgrupp

Personer med svår funktionsnedsättning som rör kontroll över och koordination av viljemässiga rörelser.

Kriterier

Aktivitetsbegränsningar och/eller delaktighetsinskränkningar som innebär stora svårigheter i handens finmotoriska användning.
Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att genomföra koordinerade handlingar att styra och använda teknik i närmiljö.

Mål med hjälpmedlet

Möjliggöra hög grad av självständighet och delaktighet i vardagliga aktiviteter i närmiljö avseende omgivningskontroll.

Förskrivning av flera

Övrigt

Hög grad av självständighet innebär att behovet av att styra och använda teknik i närmiljön till minst 50% ska vara självständigt utfört efter förskrivning.

Behovet ska vara frekvent, det vill säga användas minst 3-4 gånger i veckan.

_____________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Denna riktlinje gäller t ex reläboxar och manöverkontakter.

Utprovning

Vid val av t ex en reläbox kan man tänka på om den ska styras av en manöverkontakt och/eller via en fjärrkontroll. Man kan också tänka på om funktionen ska vara växlande, momentan eller tidsinställd samt om reläboxen behöver vara inställd så att t ex flera apparater stängs av i ett rum via endast en knapp.

Exempel på reläboxar: Andromeda Socket från Abilia och PowerLink 4 från RehabCenter AB.

Vid val av manöverkontakt tänk bl a på storlek, tryckkänslighet och var den ska placeras.

Exempel på manöverkontakter: Buddy button, Sensorbrytare och Microlight.

Förskrivare kan kontakta Hjälpmedelsservice för råd samt för korttidslån av vissa av ovanstående produkter.

Kontakta Region Värmland

För dig som är patient