Till startsidan

Hälsofrämjande arbetssätt - Informera i dialog

Informera i dialog är en utbildning som erbjuds vårdpersonal inom Region Värmland.

Att informera i dialog är att respektera patientens vilja och behov samt att göra patienten delaktig. Ett nej ska alltid respekteras. Du behöver inte ödsla tid på att berätta sådant som den andre redan vet, du anpassar informationen till det som är relevant för just den personen.

Samtidigt får du reda på hur han eller hon tar emot informationen.

Steg i samtalsmetodiken:

  • Be om lov att ta upp frågan (påtvinga inte).
  • Utforska - ta reda på vad patienten redan vet om "saken".
  • Erbjud - ge information baserad på fakta och inte åsikter.
  • Utforska - ta reda på patientens uppfattning om det du sagt.
  • Behöver man tillföra mer kunskap går man ett varv till.

Verktyget är en av de strategiska principerna i motiverande samtal och har också stöd i patientlagen.