Välkommen till en kreativ och digital miljö där 2D och 3D förenas. Här möter du likasinnade deltagare och personal med passion för animation.
Animation är en ettårig grundutbildning för dig som vill bli animatör. Inga förkunskaper inom animation behövs, du lär dig animation hos oss.
Målet är att ge dig verktygen för ett yrkesliv som animatör eller förbereda dig för fortsatta studier inom animationsområdet, både i Sverige och internationellt.
Utbildningens fokus ligger på modern digital animation där vi drar lärdom av traditionella principer och metoder för att på bästa sätt lära sig animation från grunden. Med utgångspunkt i animationens grundprinciper får du bland annat göra övningar som omfattar fysik, friktion, och volym. Vi lär ut detta genom 2D-animation, 3D-animation och en kombination, ibland kallad 2.5D.
Kursen pågår under 39 veckor
Du har möjlighet att bo på internat när du studerar på Molkoms folkhögskola. På internatet blandas människor med skiftande bakgrund och erfarenheter, vilket bidrar till viktig personlig utveckling och gemenskap.
Utbildningsort: Molkom
Längd: 1 år
Kurstyp: Särskild kurs
Studietakt: 100 procent
Start: augusti
Sista ansökningsdag: 15 april
Antagningsprov: Antagningsdag
Studiestödsnivå, CSN: Eftergymnasial
Internat: Ja
Kurstid 39 veckor
Digital 2D och 3D-animation
Du arbetar mestadels i Blender där 2D och 3D kan kombineras på ett effektivt sätt, som ofta kallas för 2.5D. I Blender kan du genomföra hela processen i animation – från storyboard till färdig film.
Animationens olika principer
Du genomför olika övningar där du tillämpar de olika grundprinciper som finns inom animation. Detta genomförs med olika övningar i både 2D och 3D.
Karaktärsanimation
Du får undervisning i skådespeleri för att se nyttan i att använda sig själv som referens och få insikt av vad skådespeleri är inom animation. Slutligen får du använda dig av det du lärt dig i en animationsövning genom att animera två karaktärer i en situation till ett givet ljudspår.
Karaktärsdesign
På den här kursen får du lära dig att skapa en karaktär anpassad för animation. Vi använder oss av olika principer för att förstå hur karaktärsdesign anpassad för animation hjälper till att uttrycka känslor, rörelse och tydlighet. Vi kombinerar detta med traditionell kroki-teckning.
VFX och SFX i 2D och 3D
Du får lära dig att animera effekter, bl.a. hur vatten, rök och eld fungerar och beter sig. Det finns även möjlighet att lära sig tracking och compositing genom att placera in en 3D-karaktär i en live action-scen.
3D-modellering och 3D-skulptering
Du får viktiga kunskaper i hur du skapar och modifierar 3D-objekt samt orientering i 3D-miljö. Du får lära dig att både modellera och skulptera och vad skillnaden är.
Teori
I kursen ingår en del teoretiska moment. Du får undervisning i animationshistoria om hur animation och animerad film har utvecklats estetiskt och tekniskt. Du kommer kunna identifiera trender som kommit och gått, och få lättare att analysera framtiden. Du får även grundläggande undervisning i färgteori – vad färg är, hur det påverkar oss och hur färg används i animerad film. Du får en insikt i hur du kan använda färg effektivt och hur du med färg kan kontrollera hur animation upplevs. Vi arbetar också med att analysera och diskutera animerad film i olika sammanhang.
Storyboard
Du lära dig hur en animation planeras och förbereds, genom arbete med storyboard och animatic. Initialt helt i 2D, men även hur 3D effektivt kan användas för att arbeta med bildutsnitt, arbete med kamera och previsualization.
Bakgrunder och miljöer
VI har undervisning om hur du kan skapa bakgrunder och miljöer för animerad film. Du får bland annat lära dig olika ”do’s and dont’s”, hur du ska tänka med ljus och skugga och perspektiv.
Projekt
På animation har vi ett gruppsamarbete med Skådespelarlinjen, där du tillsammans med en klasskamrat gör en animerad film mellan 30 sekunder och 1 minut under ett antal veckor. Skådespelarna agerar som röstskådespelare samt underlag för referenser. Senare under våren har vi ett längre fritt projekt där du väljer om du till exempel vill animera en kortfilm, hitta samarbete med skolans andra kurser, fokusera på att utveckla ett särskilt område eller gå ut på praktik.
Festivalbesök
I slutet på vårterminen åker vi till Trollywood Animation Festival i Trollhättan. Festivalen är den viktigaste mötesplatsen för animation i Sverige, dr du får möjlighet att besöka intressanta seminarier och träffa personer inom animationsbranschen. Klicka här för att läsa mer om festivalen: https://www.trollywoodanimation.se/
Molkoms folkhögskola och Arts University Bournemouth i Storbritannien har ett samarbete som innebär att efter ett års studier hos oss kan du ansöka direkt till Animation Production. AUB är ett modernt universitet med bra kommunikationer till London, som är mindre än två timmar bort. Skolan är en av Storbritanniens mest ansedda och högst rankade konsthögskolor.
Animation Production är en bred tre-årig utbildning som har tät kontakt med branschen och utbildningen anpassas löpande utifrån aktuella branschkrav. Det finns ett stort fokus på samarbete med andra konstnärliga utbildningar på skolan bland annat film, skådespeleri, musik och mycket annat.
Ingen egen utrustning krävs. Skolans tillhandahåller all utrustning. Det är dock bra med tidigare datorvana. Utöver lektionstid har du tillgång till vår animationssal på fritiden, dygnet runt.
Vår ambition är att skapa en dynamisk grupp med en jämn spridning mellan kön, etnisk bakgrund och ålder. Vi följer de bestämmelser som finns beskrivna i diskrimineringslagen.
Till Animation antas varje år 16 personer. Slutligt urval sker utifrån antagningsintervjuer
Digitalt via Schoolsoft. Länk finns på Molkom folkhögskolas hemsida.
Fullständig ansökan innehåller:
Får du ingen bekräftelse på din ansökan eller har problem med att registrera dig i Schoolsoft, kontakta skolan så hjälper vi dig.
Efter avslutat år på Animation får du två kursintyg, ett på svenska och ett på engelska, som visar att du har genomfört kursen. Intyget innehåller moment som görs under kursen samt bedömning av lärare. Lärare har rätt att ta bort delar ur intyget om deltagare inte uppfyller kursen moment och krav. För detta krävs att din närvaro är 80 procent eller högre.